At rejse er at leve - 50+ seminar med H. C. Andersen

I weekenden fra den 13.-14. september 2014 mødtes 25 af foreningens medlemmer og pårørende over 50 år til det årlige 50+ seminar. Temaet i år var rejser, og deltagerne kunne således blive klogere på både det nye EU-sundhedskort og hvad man bør have for øje, når man rejser ud i verden med en blødersygdom.

Af Lasse Rydberg

50+ seminariet i 2014 havde et gennemgående tema: At rejse som bløder. Selvom temaet var rejser, så var der ingen udflugt denne gang. Det var sagligt, informerende og levede op til formålet med Bløderforeningens seminar. Men alligevel blev det et seminar, der var givende og levende. Man savnede ikke en bustur, der var nemlig alligevel mange gode rejseoplevelser på programmet.

Foreningens medlemmer over 50+ satte hinanden stævne til en hyggelig weekend med temaet "Rejser" på programmet.

Weekenden på Vejle Center Hotel blev til en sand overdådig masse af gode informationer, man som bløder kan bruge. Og måske kunne man også få modet til at gøre noget grænseoverskridende. Alle de gode råd og ideer, som kom op på mødet, er der ikke plads til at beskrive her. Man kan dog tænke, at der er langt flere 50+ medlemmer, end de 25 der deltog i seminariet, der kunne have glæde af at have været med. Jeg tænker, det er den slags seminar, man burde udbyde igen og igen…

En kompetent medarbejder fra Vejle Kommune holdt et fremragende foredrag om det blå sygesikringsbevis – der er ny viden, der skal forstås forsikringsmæssigt, og som bløder kan det komme til at koste en formue, hvis man rejser uforberedt.

En medarbejder fra Vejle Kommune holder oplæg om de nye regler med det blå EU-sundhedskort.

Den unge (<50 år) Palle Skovby tog os på rejse til Australien – en rejse med storhed og gys, uheld og drama, hjerneblødning og operation. En bløders mareridt så langt væk, men også en historie om hjælp og overlevelse. Palle tabte ikke modet på at rejse.

Det er godt at vide noget om behandling i udlandet, om at forberede sig på, hvor man kan behandles og vide, at man kan formidle et samarbejde til sit hæmofilicenter. Afdelingslæge Eva Funding fra Rigshospitalets hæmofilicenter gav gode råd til blødere, der skal ud at rejse.

Afdelingslæge fra Rigshospitalets hæmofilicenter, Eva Funding, fortæller om, hvad man bør være opmærksom på, når man som bløder skal ud at rejse.

Theis Bacher, der sent i livet har kastet sig ud i rejser i det meste af verden, var en guldgrube af viden i alt, hvad en bløder bør tænke på. Han fortalte om alt fra hans halskædes identifikationsmærke, der indeholder synlige data og tillige et usb-stik, det meste er der – til at lagre bløderkort m.m. på mobilen – og til at man kan medtage sammenklappelig letvægtsmodel i elektrisk befordringsmiddel. Og Theis tog os med på rejser i billeder og ord. Det kan lade sig gøre – også for en bløder er det at rejse at leve.

Under middagen lørdag aften dukkede H.C. Andersen op. Han havde bestilt et bord nær ved os. Da vi nærmede os desserten, rejste han sig spurgte, som den fortæller han er, om han måtte underholde os med historier om sit liv og om sin digtning. Det blev en aften med Danmarks store digter, der mindede os om mottoet: At rejse er at leve. Senere på aftenen mødte vi skuespilleren Bjarne G. Nielsen, der, når han ikke er sig selv, er H.C. Andersen lige her, næste sted Japan og...

H. C. Andersen fortalte 50+erne om sine rejseoplevelser...

Theis og Tine Bacher havde skabt et modigt program – ingen bustur – med hemmelig overraskelse – men det blev et mindeværdigt seminar. Tak!