Sort Sol i Sønderjylland 2006

Vi var 31 50+’ere, der havde sat hinanden stævne i det sønderjyske sidst i oktober. Hans Christian og Hanne Jakobsen havde lavet og gennemprøvet turen i foråret, og nu skulle vi andre altså også have fornøjelsen.

Vi skulle opleve mest muligt, så denne gang mødtes vi allerede om fredagen. Alle var glade og forventningsfulde, og ved middagen gik snakken højlydt som ved den bedste familiefest.

Lørdag morgen var der afgang. Bussen var ikke så brugervenlig som forventet, men det gik da med børneskammel, og fordi Harald selv kørte. Til gengæld havde vi en meget vidende og morsom guide.

Vi kørte gennem Højer til Vidåslusen, hvor vi lærte at bygge diger ved hjælp af en tommestok. Vi så Højer Pølsefabrik, hvor vi lærte om pølselavning og prøvesmagte – og købte – de gode og allergivenlige pølser. Derefter gik turen på gå-ben over de toppede brosten gennem Møgeltønder, hvor vi kunne konstatere, at Prins Joachim ikke var hjemme. Vi spiste frokost i Tønder og fik en enkelt dram, ligesom vi også fik tid til en lille nisse i Det Gamle Apotek.

Halvhjerner og nutellafræsere
Den dag krydsede vi grænsen tre gange. Nogle havde medbragt passet, andre ikke, men det gik alligevel. Vi drønede af sted med 40 kilometer i timen på de ensrettede, ensporede tyske motorveje, og alligevel kom der modkørende. Vi blev enige om, at nummerpladen gav forklaringen. HH på nogle af bilerne måtte betyde HalvHjerne, mens NF på andre måtte stå for NutellaFræser.

”Hjemme” igen på Emmerlev Klev Strandhotel fik vi kaffe og den berømte sønderjyske rugbrødslagkage. Vi fik sat hele fire kæmpelagkager til livs.

Fugle i kikkerten
Derefter gik turen over grænsen igen. Hele dagen havde vi ikke set en eneste stær, men enorme mængder af viber og endnu flere gæs. Meeen i Aventoft, dér kom stærene, og de dansede for os. Millioner og atter millioner af stære i store flokke kom pludselig ud af luften, dansede og slog sig ned i sivene. Der kom så mange, at de helt lagde sivene ned. Desuden ”snakkede” de og fortalte hinanden om dagens oplevelser. Det var så højt, at de helt overdøvede den vindmølle, vi stod lige foran. Det var SIMPELTHEN FANTASTISK. Det skal bare opleves.

Godt mættede af oplevelser tog vi hjem til aftensmad og hygge. Harald havde fået trælår om natten, så han ville desværre hjem. Efter morgenmaden søndag skiltes vi oven på den begivenhedsrige weekend. Nogle ville lige en tur over grænsen igen for at få fyldt de hjemlige vinlagre op, så det blev også nået.

Lisbeth Skjødt Ipsen

Artiklen stammer fra BløderNyt, december 2006