Wellness-oplevelse 2006

En søndag i maj mødtes 16 ældre medlemmer af Bløderforeningen endnu en gang til en temadag, denne gang på SlotssøBadet i Kolding. Arrangement var det syvende, siden netværket af ældre blødere, kaldet 50+, blev etableret i 2003.

Valget af tema denne gang var måske modigt – det forudsatte, at man skulle deltage aktivt og måske gøre noget, man ikke tidligere havde gjort eller tænkt sig at gøre. Det handlede om wellness: At gøre noget godt for krop og sjæl.

Med et tema hvor man kan ende i mudderbehandling og under alle omstændigheder skal deltage i fælles ’saunagus’ og ’kropspeeling’, var det dejligt, at så mange mødte op og bidrog til at styrke det gode sociale netværk, som 50+ har udviklet sig til.

Wellness er et tilbud om forskellige behandlings- eller terapiformer. Der var gjort plads til, at alle deltagere opdelt efter køn fik oplevet et saunagus. En gusmester guidede os mange gange mellem bad og sauna, og hver gang oplevede vi, hvordan forskellige olier fordampet i saunaen virkede. Olier med citron eller lavendel, rosmarin og andre velduftende frugt- og urteolier, der har været brugt i umindelige tider i behandling. Vi gned os ind i salt og lod det rense huden, mens vi stønnede i varmen, og efter saunaens renselser gned vi os i honning og svedte os til velvære.

Men det var bare ét af de terapitilbud, vi fik.Vi havde alle, før vi mødte, valgt at prøve endnu en behandling. Mange havde valgt indisk hovedmassage og mudderbehandling. Andre havde valgt himmelsk fodbehandling, men mærkelig nok havde ingen valgt ansigtsmaske, selv om vi alle var 50+.

I wellness-land
Wellness handlede lige så meget om stedet.Vi mødtes i SlotssøBadet, der ligger med sin store åbne glasfacade ned til Slotssøen med udsigt til Koldinghus. Vi samledes i cafeen, hvor en enkel og velsmagende buffet ventede os, velegnet med fisk, salat og spinattærte til at mætte på den der lette måde, hvor man kan møde udfordringerne uden at være tung i hoved og krop.

Vi sad på cafébalkonen med udsigt over den enorme svømmehal med ikke mindre end syv bassiner. Ud over svømmehallen og cafeen rummer badet et motionscenter og en wellness afdeling. Det var i den sidste, vi efter frokosten skulle mødes og introduceres til dagens behandlingstilbud. Vi fik alle udleveret en lækker badekåbe, et stort frottébadelagen og skønne bløde frottésandaler. Efter omklædningen mødtes vi i afdelingens vente- og hvilelokale med behagelige stole og alverdens kolde drikkevarer og kølig frugt. Herfra gik vi til de behandlinger, vi hver især havde valgt.

Mudder fra Det Døde Hav og massage fra Indien
Nogle forkælede sig med mudderbehandling, hvor de blev smurt ind fra hals til tå. Mudderet er hentet fra Det Døde Hav og skulle have en dybderensende og stabiliserende virkning på huden. Smurt ind i mudder skal virkningen indtræffe efter en tid, og det må indrømmes, at behandlingen også kunne bruges til en velfortjent middagslur.

Mange havde ønsket at prøve en indisk hovedmassage, der ikke kun virker på hovedbunden, men også på ansigt, skuldre, ryg og arme – alle de områder, hvor vi let udvikler en masse spændinger. Behandlingen er en urgammel terapiform, baseret på en traditionel form for lægekunst, som blev praktiseret i Indien for 3.000 år siden.

Endelig var der et par, som fik en himmelsk fodbehandling. Det hedder det, og den var da også himmelsk, med peeling og fodmassage og behandling med nærende naturprodukter.

Ventetiden blev af nogle brugt til en svømmetur og ellers til den gode samtale, der vokser ud af et ekstraordinært samvær.

50+ på egne ben
Sent på eftermiddagen mødtes vi velbehandlede og med velvære til kaffe og kæmpestore kager, der bidrog til, at vi helt ud følte os mætte på kost og oplevelser.

Hanne Schulze fra Bløderforeningen, der har stået bag oprettelsen af 50+ har skiftet arbejde og kunne således ikke deltage i dette arrangement, som hun har en del af æren for blev så vellykket. Uden Hannes dynamiske arbejde for 50+ bliver det videre arbejde med planlægning af seminarer, temadage og udflugter overladt til os selv. Efterårets arrangement er planlagt, men fra 2007 skal vi stå på egne ben.

Lasse Rydberg

Artiklen stammer fra BløderNyt, september 2006