Bløderbørn for fuld udblæsning

Vanen tro var der god stemning og højt humør på efterårets seminar for de 0-7-årige og deres forældre. Læs mere i denne beretning, hvor du bliver ført baglæns gennem weekendens begivenheder.

Søndag middag
Der blev udvekslet hjertelige ’På gensyn´, da bløderbørn og bløderforældre forlod Grenå Vandrerhjem søndag efter frokost. I pragtfuldt solskinsvejr blev weekendens oplevelser vendt endnu engang, og de sidste aftaler blev repeteret for en sikkerheds skyld. Den afslappede og hjemmevante stemning var helt anderledes end den lidt nervøse spænding, der prægede vores første møde fredag aften, blot to dage tidligere. Nervøsiteten gjaldt nok mest de voksne deltagere – børnene var som sædvanlig i fuld sving med legesager og børnepassere fra første minut. Det tempo, som børnegruppen havde holdt hele weekenden sikrede ro på bagsædet, da vi vendte snuden hjemad fra Bløderforeningens forældre/børn seminar i Grenå.

Lørdag eftermiddag
Weekendens fysiske indslag var nogle lege- og tumleaktiviteter i multihallen. Lidt boldspil og en ’Tarzanbane’ var en herlig mulighed for at se bløderdrengene og deres søskende for fuld udblæsning. Heldigvis lever vi i dag i en tid, hvor man som forældre til bløderdrenge ikke behøver at sætte store begrænsninger i deres fysiske og sociale udvikling. Det var også emnet for foredraget tidligere på dagen: ’Bløderbørn i institution’ med tre pædagoger, som passer bløderbørn til daglig. Alle med en indstilling om, at vores børn først og fremmest er børn og dernæst blødere, og at institutionens opgave er at opbygge viden, sikkerhed og responssystemer, så børnene kan opleve færrest mulige begrænsninger i forhold til en normalopvækst. At blødere i dag i høj grad lever almindelige, fysisk aktive liv, skulle vi den følgende formiddag få bekræftet i fuldt omfang hos 14-årige Esben Vestergaard, der holdt et fantastisk oplæg for os. Inden da havde vi dog festmiddag, rødvin, hygge og landskamp til gode.

Fredag aften
Som medarrangører af forældre/børn seminaret var vi hastet ud af døren for at være i Grenå i ordentlig tid til indkvartering. Der var en del kendte ansigter og mange nye - heldigvis kun et enkelt afbud. Vi var spændte på, om oplæggene ville være interessante og vedkommende, og om arrangementet i det hele taget ’ville klappe’. Men efter præsentationsrunde og kaffebord om aftenen kunne alle vist bare glæde sig over godt humør og meget positiv stemning omkring arrangementet - og stort udbytte af både det formelle og det ’uformelle’ program. Til sidst også stor tak til børnepasserne for at flot arbejde.

Artiklen er skrevet af Birgitte og Mikael Frausing og stammer fra BløderNyt nr. 4 2007.