Forældre-børn seminar 2004

Syv familier gæstede årets seminar, der blev holdt i Korsør. Efter indtjekning, middag og en kort introduktion af programmet, blev der søgt efter bløde møbler. De kunne dog ikke mønstres i det lidt sparsomt nyindrettede vandrerhjem, men så blev der rykket lidt borde sammen til kaffe og hygge. Tv-signal var en mangelvare – især når nu der var et stort tv i den ellers tomme opholdsstue. Værten fik derfor en god flok gæster i køkkenet - til OL-semifinale i håndbodl, som vi jo vandt.

Ordinær spilletid
Lørdagens program er fagligt set det væsentligste på seminaret. I år var temaet, efter flere ønsker, noget mere konkret og medicinsk: Forældrene som læger. Niels Clausen fra børneambulatoriet er kendt af os vest for broen, og vi kender hans ro og overblik i forbindelse med drengenes kontroller. Clausen havde sin lille USB-stick, med illustrative dias, til at få hul på de mange stikord i oplægget til ham. En velforberedt præsentation blev efterfulgt af en fin diskussion, og også her var Clausen velforsynet med oplæg – ’det har jeg lige et foredrag om…’
Anden halvleg af dagens program var oplæg af en ung bløder. I modsætning til garvede Clausen kom Lars Lehrmann blot med et håndskrevet A4-ark, men gav et godt oplæg, der gled fint over i nysgerrige spørgsmål. Jeg tror, Lars repræsenterer et godt billede på, hvordan vores børn bør forholde sig til deres blødersygdom, når de når den alder. Efter den rigtig gode indsats rullede Lars til toget på sine tjekkede in-liners …

Forlænget spilletid
Som socialt samlingspunkt blev der budt på fri leg på de omgivne græsarealer. Petanque, stangtennis, kroket og vikingespil blev spillet i fri rotation og afslutningsvis udloddet til børnene. Senere var der god middag, kaffe i den åbne stue - og Kipketer i køkkenet.

Straffekast
Søndag gav Birte bolden op til spørgetime om sociale forhold. Den store spørgelyst udeblev, da køkkenet jo trak med 2. halvleg af håndboldfinalen. Det blev jo et større drama end ventet, og klokken var kvart i frokost, da vi var tilbage i mødelokalet til de sidste indlæg. Hans Henrik klarede indlægget om Bløderforeningens arbejde hurtigere end Kipketer kunne løbe 800 m, og den afsluttende evaluering og valget af ny planlægningsgruppe måtte også overstås til ny olympisk rekord.

Afgørelse
Man mærkede en bred tilfredshed over program og forløb for årets seminar. Vi kender jo efterhånden hinanden, men savner måske lidt nye ansigter. Linda blev ’genvalgt’ til planlægning, med Bodil som backup. Da evalueringen blev lidt tynd, synes jeg vi bør give planlæggerne mere at arbejde med: Mail jeres ideer og forslag, så samler og viderebringer jeg dem.

Carsten Riis

Artiklen stammer fra BløderNyt, december 2004