Overlevelsestur for bløderdrenge og deres fædre

Det var ikke for tøsedrenge, da en flok bløderdrenge og deres fædre var på overlevelsestur på Middelgrundsfortet i Østersøen.

Lørdag den 29. september 2007 kl. 11.30 stod vi fem fædre med sønner på Langeliniekaj og ventede på færgen til Middelgrundsfortet, hvor vi det næste døgn skulle på overlevelsestur.

Maritime omgivelser
Med regntunge skyer på himlen og en frisk kuling fra nordøst blev vi sejlet mod Middelgrundsfortet. Undervejs blev der talt flittigt, og man fornemmede en vis glæde og spænding blandt deltagerne. Efter små tyve minutters sejlads ankom vi til Middelgrundsfortet, hvor der blev taget imod os af serveringspersonalet på øen. Alt personalet var iført uniformer med distinktioner for at bibeholde det maritime look.

Efter at have fået tildelt værelser i officersfløjen og afleveret bagagen var der tid til på egen hånd at kaste et blik på denne spændende ø. I samlet flok foretog vi en rundering af omgivelserne uden om selve Fortet, der må siges at være et stort bygningsværk. Herefter fik vi frokost i sergentmessen, inden vi skulle ud på strabadserne!

Skattejagt med bløderspørgsmål
Kl. 14.00 blev der kaldt til samling i Middelgrundsfortets nederste niveau, hvor vi fik en introduktion til skattejagten. Vi blev delt op i to hold og herefter begav vi os ud i de lange, snørklede og mørke gange, hvor temperaturen var ca. 10 grader. Vi fik en time til at finde de forskellige poster på henholdsvis nederste, mellemste og øverste niveau, og der blev løbet meget op og ned af trapperne for at finde posterne.

I dagens anledning var spørgsmålene ved de forskellige poster specialdesignet, idet det var spørgsmål, der udelukkende handlende om blødersygdom. Selv om vi alle har blødersygdom inde på livet, gav spørgsmålene ved flere lejligheder rynker i panden og en livlig diskussion. Trods det blev vi dog altid enige. Jeg vil ikke kommentere, hvem der vandt, men jeg kan afsløre, at jeg ikke var på det vindende hold.

Rapelling – ikke for sarte sjæle
Efter at have sundet os over skattejagten, blev vi introduceret for to unge, friske fyre, der skulle lære os rappelling. Rappelling er en øvelse, som oprindeligt bruges ved bjergbestigning, hvor man anvender den som nedfiringsform, efter at man har nået toppen.

Efter at have spændt seletøjet fast på underkroppen begav vi os op på toppen af Middelgrundsfortet.
Der blæste en kraftig vind, og regnen stod ned i tykke stråler, men det skulle ikke forhindre os. Det var jo en overlevelsestur. Godt våde og forblæste og efter at have efterspændt seletøjet en sidste gang, dristede vi os én efter én ud over kanten på bygningen. Og med stolthed og mod rappellede vi ned ad bygningen.

Muskler på arbejde
Herefter begav vi os atter ind i fortet, hvor der i en skakt blev lagt op til at bruge musklerne eller mangel på samme, idet der i skakten var opbygget et klatretårn. Fra bunden af skakten klatrede man opefter til en højde af ca. seks meter, hvorefter man med pulsen på højtryk, brændende fingerspidser og spændte muskler kunne kravle ud på en repos til instruktøren, som tog vel imod os.

Den sidste øvelse var ren afslapning, idet vi skulle nedfires i en mørk elevatorskakt fra øverste til nederste niveau. Denne øvelse faldt i rigtig god jord, og der var tilsyneladende ingen, der led af højdeskræk. Selvom der skulle forceres op til flere trappetrin for at nå øverste niveau, fik børnene og enkelte voksne op til flere ture.

Efter at have taget afsked med de to gode instruktører var resten af dagen til fri disposition. Vi samledes alle i værelset hos Tem og Marc, hvor vi fik lidt godt til ganen. Kl. 19.00 var der middag i sergentmessen, hvor der var dækket op til en 3-retters middag. Maden var fortrinlig, og personalet sørgede for, at vi fik en rigtig hyggelig middag.

Efter morgenmaden (som ikke alle fik del i!) gik turen hjemad med mindet om en spændende overlevelsestur på Middelgrundsfortet. Rune og jeg vil gerne sige tak for en dejlig tur, og ser frem til en ny overlevelsestur til næste år.

Artiklen er skrevet af Lars Ballegaard og stammer fra BløderNyt nr. 4 2007.