Weekend i kvindernes tegn

Det var en flot solskinsdag sidst i november 2009, hvor vi var 11 kvinder, der mødtes i Århus på Diakonhøjskolen. Vi skulle have en weekend, som kun indeholdt forkælelse og snak, snak og mere snak … Noget som vi var ret gode til – vi er vel kvinder.

Af Lillian Mikkelsen

Der gik heller ikke lang tid, efter de første var ankommet, før snakken gik livligt. Vi startede med frokost og en introduktion af hinanden.

Ny i flokken
De fleste havde deltaget før. Faktisk alle. Jeg var den eneste nye. ”Ok”, tænkte jeg, ”det bliver spændende, om de holder sammen i små grupper, og hvor jeg mon hører til. Eller om alle bare er sammen og på bølgelængde.”

Det viste sig bestemt ikke at være noget problem. En spændende weekend var begyndt, og jeg så frem til at lære de andre at kende.

Tur i Den Japanske Have
Efter frokosten kørte vi ud til Den Japanske Have, som er en fordybelseshave. Vi fik da også lige set en del af Århus, inden vi nåede derud. Vi måtte ringe til en ven for at få styr på ruten. Da vi kom ud til Den Japanske Have, havde vi god tid til at gå rundt og nyde den dejlige og rolige atmosfære.

Vejret viste sig fra sin flotteste side, især efter årstiden, da det var et fantastisk solskinsvejr. Der var små vandløb i haven, og omkring de små vandfald var der lagt sten, som skulle forestille karper, der svømmede rundt. Turen rundt i haven sluttede i den tilhørende butik med masser af fristende nips – og vi måtte gerne shoppe …

Kurbad med massage
Så forsatte vi videre til kurbadet. Her var det massage og den rene luksus, der ventede os. Der var massagestole, karbad og udendørs spabad, og så var der lige en omgang individuel massage til hver. Der var stillet forfriskninger frem til os. De bestod af frisk frugt, chokolade og juice. Utroligt lækkert. Nu var det ellers bare at nyde det og føle sig som noget særligt.

En efter en blev vi kaldt ind til massage. Det var totalt afslappende. Jeg selv valgte rygmassage, og det var pragtfuldt. De fleste så en smule døsige ud, når de kom tilbage. Mon ikke de fleste havde været tæt på en lille quick powernap.

Alle så i hvert fald dejligt afslappede ud - med godt fedtet hår fra massageolien. Yes, vi var simpelthen så skønne! Vi kørte tilbage til Diakonhøjskolen, hvor vi lige havde lidt tid for os selv inden aftensmaden.

Middag og samtale
Det var en fantastisk menu, vi fik serveret. Hovedretten smagte fantastisk, og desserten var så god, at vi bad om opskriften. Nu begyndte vi at vågne lidt op af vores døs igen fra kurbadet.

Efter middagen trak vi os tilbage til et mindre lokale, hvor vi kunne tale uforstyrret videre. Vi havde rødvin, kaffe, kage og chokolade, så intet manglede. Vi kunne bare forsyne os, altså hvis vi kunne spise mere oven på den lækre middag.

Men det var nu mere det med at snakke, der optog os. Kagen stod næsten urørt langt senere, men vi havde til gengæld fået nogle gode og dybe samtaler.

Vigtig udveksling af erfaringer
Erfaringsudvekslingen var noget af det, jeg havde set frem til. Der blev både snakket lystigt hen over det lange bord, men også i små grupper.

For mit vedkommende var det første gang, jeg mødte andre von Willebrandt’er. En ting er at snakke med læger og sygeplejersker. De er dygtige, det er der absolut ingen tvivl om. Men noget helt andet er at tale med andre, der står med de samme problemer i hverdagen, som jeg gør. Det er præcis dér, forskellen ligger. Det gav virkelig bonus. Det var en aften, som sluttede sent.

Søndagssnak
Søndag ved morgenbordet, fortsatte vi snakken, hvor vi slap aftenen før. Dog lidt mindre intensivt, da der var andre i spisesalen. Så var det tid til evaluering af weekenden.

Det blev vedtaget, at der igen til næste år er kvindetur. Det blev alle lynhurtigt enige om. En weekend, hvor man kan koble af fra hverdagen og nyde at blive forkælet lidt, hvor man er fri for at lave mad, tage opvasken og klare vasketøjet.

For mit eget vedkommende vil jeg sige, at det har været en meget indbringende tur. Jeg blev taget utroligt godt imod. Alle var venlige og imødekommende. Det var som en stor fælles gruppe, der havde de samme tanker. Vi talte alle samme sprog. Var alle i samme båd. Det sociale var helt i top. Jeg blev bestemt ikke skræmt og vil gerne deltage igen.

Det store spørgsmål, der til slut trængte sig på hos de andre, var, hvordan det havde været at deltage som eneste nye. Svaret er faktisk enkelt: Meget positivt!

Det var en rigtig god oplevelse og kan absolut anbefales.