Historie

Danmarks Bløderforening blev dannet i 1970 blandt andet med ønsket om at informere bløderne og deres pårørende om sygdommen, samt hvordan man lever med den. Stifterne af foreningen var Jørgen Lang, der selv var far til en bløderdreng, og overlægerne Johannes Gormsen og Knud-Erik Sjølin.

I midten af 1980’erne kom det frem, at blødere var blevet smittet med hiv via deres faktormedicin. Bløderforeningen kom til at spille en helt central rolle i den såkaldte Blødersag, dels som frontkæmper for at få stoppet smitten via medicinen, og dels i en række efterfølgende retssager. På grund af Blødersagen befandt Bløderforeningen sig i en periode meget i mediernes søgelys.

De første år af Bløderforeningens liv blev dens arbejde udelukkende båret af frivillige kræfter. Arbejdet blev dog mere og mere omfattende, og i 1988 blev foreningens sekretariat etableret.

I 1994 flyttede sekretariatet ind i lokaler ved Frederiksholms Kanal i København, og lokalerne dannede rammen for sekretariatet helt frem til årsskiftet 2013/2014. Den 1. januar 2014 flyttede sekretariatet til de nuværende lokaler på Kompagnistræde i København K.

Danmarks Bløderforening har lige fra starten samarbejdet med andre på både nordisk og europæisk plan, såvel som på verdensplan. Foreningen har blandt andet markeret sig ved et stort udviklingsprojekt i Indien – et projekt der har forløbet over mere end ti år.

Formænd gennem tiderne

1970 – 1977:  Jørgen Lang