Knogleskørhed – en overset komplikation til blødersygdom?

Undersøgelser peger på, at blødere kan have en særlig risiko for at udvikle knogleskørhed. Heldigvis kan man via motion, kost og livsstil forebygge afkalkningen af knoglerne.

Knogleskørhed, også kaldet osteoporose, er en tilstand, hvor kalkindholdet i knoglerne er mindre end normalt. Dette kan føre til knoglebrud selv ved lette påvirkninger, især i rygsøjlen og hoftebrud.

Osteoporose ses hyppigst hos kvinder, hvor hormonelle forhold medfører, at knoglerne afkalkes særlig hurtigt hos nogle efter 50-års alderen. Der er også en vis arvelighed knyttet til tilstanden.

Det har længe været antaget, at der kunne være en højere forekomst af osteporose hos personer med blødersygdom. Blødere får på grund af ledskader mindre motion, og samtidig er kronisk leversygdom som hepatitis C en disponerende faktor til osteoperose. Man formoder, at det er fordi kronisk leversygdom medfører en nedsat omsætning af kalk og D-vitamin i leveren.

Tysk og finsk undersøgelse
I Tyskland har man undersøgt 62 patienter med svær hæmofili med en gennemsnitsalder på 41 år (20-66 år). Her fandt man ud af, at 26 % havde klar osteoporose, og 44 % havde lavere kalkværdier i knoglerne end normalt. Det vil sige, at i alt 70 % havde for lave værdier. Dette er mere end ti gange så mange, som man ville forvente at finde hos normale mænd.

I Finland har man i en mindre undersøgelse undersøgt 19 personer og fundet tilsvarende tal.
Undersøgelsen konkluderer, at osteoporose er en ekstra risikofaktor hos patienter, som på grund af ledskader ikke får tilstrækkelig med motion. Samtidig understreger undersøgelsen, at hepatitis C får risikofaktoren til at stige.

Muligt at forebygge
Knoglebrud vil altid have en alvorlig konsekvens for en person med hæmofili, men derudover ses i mange tilfælde forandringer i ryggen, som kan give ondt i ryggen og med tiden sammenfald af rygsøjlen.

Osteoporose kan forebygges med motion – hele livet igennem. Dertil kommer, at tobaksrygning, højt indtag af koffein (cola og kaffe!) og alkohol giver en øget risiko for afkalkning af knoglerne.

Osteoporose kan også forebygges – eller forsinkes – ved at få rigeligt med calcium i kosten (eller som tabletter) og rigeligt med D-vitamin, mindst 10 mg per dag (eller ½ time i solen hver dag).

Skrevet af Theis Bacher

Scanning

Du kan få undersøgt, om du har nedsat calcium i skelettet ved en såkaldt DEXA-scanning, som er en røntgenundersøgelse med en meget lille dosis røntgenstråler, hvor man så kan beregne calciumindholdet.

Din praktiserende læge kan henvise direkte til en DEXA-scanning på en Klinisk Fysiologisk Afdeling, men du kan sikkert også blive henvist fra Hæmofilicentret.

Nogle steder i landet er der lange ventetider, så det kan være en god ide at få tjekket ventetiderne, hvis du gerne vil have en hurtigere undersøgelse.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.