Opmærksomhed på ulighed i Europa

Den internationale mærkedag for blødersygdomme markeres hvert år d. 17. april. Dagen er i høj grad med til at vise international solidaritet. For mens udviklingen i behandlingsmulighederne har betydet en verden til forskel for de danske blødere, så er der stadig mange blødere – også i Europa – der endnu ikke har tilstrækkelig medicin til behandling af blødninger.

Adgangen til sikker og effektiv behandling handler i høj grad om sundhedsvæsenets kapacitet og politisk prioritering. Det går heldigvis den rigtige vej i flere lande, men særligt i Østeuropa er situationen for mange blødere stadig kritisk. Det betyder store forskelle i både invalideringsgrad og livskvalitet. Den svenske filminstruktør Goran Kapetanovic har i 2015 udarbejdet en dokumentarfilm, der netop sætter ansigt på disse forskelle.

Film sætter ansigter på

I filmen ”Haemophilia Stories” sætter Goran Kapetanovic ansigt på konsekvenserne for bløderne af den ulige adgang til behandling.  Filmen følger hverdagen for blødere fra forskellige lande og forskellige generationer og viser udfordringer, afhængig af adgangen til behandling og sundhed. Her kan man bl.a. møde drengen David fra Rumænien og Gert fra Sverige, der husker tilbage på sin barndom dengang, der ikke var behandling at få. Filmen varer 53 minutter og har engelske undertekster.

Se filmen her >>

Udgivet: 17-04-2018