Sjældne-dagen 2016 – Sæt X i kalenderen

Opmærksomshedsdagen for sjældne sygdomme, Sjældne-dagen, nærmer sig med hastige skridt. Sæt allerede nu kryds i kalenderen søndag den 28. februar 2016, hvor der bl.a. vil være Sjældne-løb og underholdning med Pjerrot i Fælledparken.
Hvert fjerde år optræder den sjældne dato den 29. februar i kalenderne, og hvad mere oplagt end at markere opmærksomhedsdagen for sjældne sygdomme og handicap i forbindelse med skudåret?

I Danmark er det paraplyorganisationen Sjældne Diagnoser, der står for at arrangere dagen, og i 2016 bliver markeringen en af de helt store.

Sjældne-løb i Fælledparken
Sjældne Diagnoser markerer nemlig Sjældne-dagen 2016 ved at afholde et Sjældne-løb i Fælledparken søndag den 28. februar 2016. Der arbejdes ligeledes på at lave markeringer andre steder i landet.

Sjældne-løbet er en 3 km lang rute i Fælledparken i København, og ruten er tilgængelig for alle. Løbet skydes i gang kl. 12.00, og der vil inden løbet være underholdning med blandt andre Pjerrot. Efterfølgende vil der være et arrangement i Spartas lokaler. Alle tilmeldte vil modtage en løbehue og en badge.

Du kan læse meget mere om, hvordan Sjældne Diagnoser markerer Sjældne-dagen 2016 her »

Her kan du også sikre dig din billet til Sjældne-løbet 2016.

Du kan også følge med på Facebook-siden Sjældne-dagen her »

---
Sjældne-dagen er en international opmærksomhedsdag for sjældne sygdomme og handicap.
Dagen blev afholdt første gang i 2008, og siden er den blevet markeret hvert år på den sidste dag i februar. I Danmark fejres dagen primært hvert fjerde år på den ægte sjældne dato: den 29. februar. Næste gang er således mandag den 29. februar 2016.

Formålet med Sjældne-dagen er først og fremmest at skabe opmærksomhed omkring sjældne sygdomme. Dette er både i forhold til den brede offentlighed og i forhold til politikere og beslutningstagere. Et andet vigtigt aspekt af dagen er dog også, at mennesker med sjældne sygdomme får mulighed for at mødes og danne fællesskaber.

Initiativet til Sjældne-dagen er taget af den europæiske sjældne-organisation, Eurordis. Eurordis koordinerer dagen på internationalt niveau, mens paraplyorganisationer som Sjældne Diagnoser koordinerer dagen på nationalt niveau. Danmarks Bløderforening er en af Sjældne Diagnosers 52 medlemsforeninger.