Udgivelser

Bløderforeningen har lavet forskellige udgivelser, pjecer og håndbøger, som du kan downloade og bestille her på siden.

Er du interesseret i at modtage en eller flere af vores udgivelser i fysisk format, kan du bestille dem nederst på siden.

BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.

Årsberetning

Her finder du de seneste års årsberetning af Danmarks Bløderforening.

Film om blødersygdom

Her finder du en oversigt over alle de videofortællinger, som Danmarks Bløderforening har produceret de senere år.

Hæmofili - en introduktion

Pjecen giver en række vigtige og grundlæggende informationer om hæmofili. Hvad er det for en sygdom? Hvordan behandles den? Hvordan påvirker den mulighederne for at leve et almindeligt liv med fritidsaktiviteter, arbejde og familie?

Pjecen er første gang udgivet i 2009. Den reviderede udgave er udgivet i september 2015.

Immun Trombocytopeni (ITP) - en håndbog for patienter og pårørende*

Håndbogen giver information om sygdommens omstændigheder og symptomer, om behandling, og om hvordan man skal forholde sig til ITP i hverdagen. Håndbogen er opdateret i september 2014.

*Ikke på lager, kun tilgængelig for download.

Von Willebrands sygdom - en introduktion

Pjecen henvender sig til alle, som har fået stillet diagnosen von Willebrands sygdom og deres pårørende. Her kan du læse beskrivelser af sygdommens kendetegn, symptomer, arvegang og behandling, lige som du som kvinde kan læse om de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til menstruation, graviditet og fødsel.

Pjecen blev første gang udgivet i 2002. Den reviderede udgave er udgivet i 2021.

Podcast om smerter

Her kan du høre Bløderforeningens podcastserie Når smerterne tager over. Podcasten består af tre afsnit.

Sociale Profiler

Danmarks Bløderforening har udviklet et værktøj, der kan klæde dig på til at gøre mødet med den kommunale sagsbehandler lettere. Dokumentet er udviklet til hæmofili, ITP og von Willebrands sygdom og indeholder både medicinsk fakta og en tjekliste til mødet.

Blødninger kan skyldes von Willebrands sygdom

Folder til sundhedspersonale: Ved hjælp af denne korte vejledning kan læger være med til at sikre, at kvinder og mænd, der lider af uforklarlige blødninger på grund af udiagnosticeret von Willebrands sygdom, får stillet den rigtige diagnose og dermed får en behandling, der forbedrer deres sikkerhed og livskvalitet.

Folderen er opdateret i august 2014.

Hvor er Mary?

Denne brochure samler fakta om piger og blødersygdomme til dig, der vil vide mere om sygdommen, eller arbejder inden for primær- og skolesundhedssektoren.

Udgivet af Förbundet Blödsjuka i Sverige 2016. Oversat til dansk i 2017.

Blødningsskema

Her kan du downloade det blødningsskema, der er en del af pjecen: Hvor er Mary? Skemaet udfyldes ifm. en menstruationsperiode for at få en indikation på, hvor meget man bløder.

Blødningsskemaet indgår i Hvor er Mary?-pjecen. Bestil Hvor er Mary?-pjecen, hvis du ønsker blødningsskemaet tilsendt i fysisk format.

Symptomquiz

Postkort med symptomquiz med de ni typiske symptomer på blødersygdom hos piger og kvinder. Kan du sætte kryds ved flere af symptomerne, kan det skyldes en blødersygdom.

Kan også bestilles i fysisk format.

Et aktivt liv med blødersygdom

Pjecen "Et aktivt liv med blødersygdom" er først og fremmest skrevet til dig, der har brug for viden om vigtigheden af fysisk aktivitet samt inspiration til, hvordan du kommer i gang med at træne. Pjecen indeholder blandt andet en række øvelser.

Pjecen er udgivet i september 2010.

Bløderliv under forandring

Pjecen beskriver ny viden om de ældre og aldrende bløderes livssituation. Viden, der er kommet fra Bløderforeningens projekt "Bløderliv under forandring" (2008-2010).

Pjecen er udgivet i 2011.

Livet med ITP

Danmarks Bløderforening foretog i 2009/2010 en undersøgelse af kroniske ITP-patienters livskvalitet. Pjecen kombinerer resultaterne fra undersøgelsen med bl.a. fire cases om livet med ITP.

Pjecen er udgivet i 2011.

Kun til download. Kan ikke bestilles i fysisk format.

Vores barn er bløder!

- en hjælp til forældre med nydiagnosticerede bløderbørn.

"Vores barn er bløder!" er en folder til nydiagnosticerede familier. I folderen kan du læse to mødres beretninger og få gode råd til at klare en hverdag med blødersygdom. Du kan også møde 14-årige Noah, som fortæller om, hvordan det er at være teenager med blødersygdom.

Folderen er udgivet i december 2012.

Hepatitis C - en håndbog for blødere og andre med hepatitis C

I håndbogen forklares hvad hepatitis C er, ligesom du kan læse om symptomerne, følgerne og mulighederne for behandling. Du vil også kunne finde oplysninger om pension, rejseforsikringer m.m., ligesom du kan læse om andres erfaringer med sygdommen.

Håndbogen er udgivet i 1999.

En mærkbar forskel

Folder om muligheden for at betænke Bløderforeningen i et testamente.

Plakat - Har du ITP?

Oplysningsplakat til ophænging på sygehuse, lægehuse m.v.

Kan bestilles i fysisk format.

Kan det skyldes von Willebrands sygdom?

Måske skyldes dine symptomer von Willebrands sygdom - se efter i folderen.

Kan bestilles i fysisk format.

Vælg hvilket materiale, du er interesseret i, og udfyld formularen:

Du kan du vælge, hvor man stk. du vil have tilsendt.  Ønsker du flere forskellige materialer tilsendt, skal du udfylde blanketten flere gange.

Gade, husnummer, etage, placering
Postnummer og by
Skriv land, hvis du ikke bor i Danmark.
Skriv, hvor mange stk. af det valgte materiale, du ønsker tilsendt.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.