Unge blødere på skitur 2008

Fredag den 1. februar var der travlhed på Høje Tåstrup station, for udover den normale trafik afgik også specialtoget Skiekspressen mod Alperne.

Høje forventninger
Blandt alle de mange glade skiløbere var vi fire deltagere fra Bløderforeningens ungegruppe. Forventningerne og humøret var højt, for dem, der havde kigget på vejrudsigten kunne love masser af fin ny sne på destinationen. Togturen henover Danmark blev afbrudt af enkelte stop for at tage flere passagerer med, men fra Padborg gik ruten uden stop indtil Genéve, hvor vi tidligt næste morgen skiftede til bus. Efterhånden som bussen arbejdede sig opad mod Avoriaz lå der mere og mere sne og der kom også stadig lidt ned fra oven. Inden den sidste opkørsel fra dalen ved Morzine måtte vi have snekæder på, så der blev lige tid til at strække benene og mærke sneen.

Lårbasser på arbejde
Vel fremme i Avoriaz blev der serveret morgenmad, mens guiderne gav de sidste dessiner før vi blev sluppet løs på pisterne. De ca. 30cm nysne betød at pisterne mest havde karakter af off-piste, så lårbasserne fik lov at arbejde lige fra starten! Dagen efter var pisterne perfekte og vejret ligeså, og det blev udnyttet til at udforske lidt af det store område, der byder på 650km pister. Med undtagelse af to dage med sne og dårlig sigt, artede vejret sig fint resten af ugen. Vi nåede rundt i de fleste dele af området, blandt andet med en tur ind i Schweiz, men der er stadig mange pister, der mangler at blive udforsket.

God stemning
Udover fire heldages pistevisninger, udflugter og pubcrawl, sørgede vores guider også for den gode stemning til afterski på stambaren, Wild Horse Saloon. En af guiderne spillede hver dag guitar og fik hele baren til at synge med på U2, Robbie Williams og mange flere. Den gode stemning fortsatte senere på aftenen på den dansk-ejede bar The Place.

Efter otte dage med fuld fart på både ski og afterski gik turen tilbage mod nord. Vi delte togkupe med de samme som på turen ned, så der kom hurtigt gang i kortspillet for at fordrive tiden, mens landskabet gled forbi vinduet. Lettere forsinket nåede vi tilbage til udgangspunktet med trætte ben, men med en masse gode oplevelser i bagagen.

Artiklen er skrevet af Christian Krog Madsen og stammer fra BløderNyt nr. 1 2008.