Bløderapp i drift på Skejby og Rigshospitalet følger trop

Nu har mere end 100 blødere tilknyttet Blødercenter Vest på AUH fået oprettet deres behandlingsplan i den nye digitale bløderapp. Og fra juni forventes Rigshospitalet også at kunne bruge systemet, så blødere på Sjælland kan se deres behandlingsplan og registrere faktorforbrug og blødninger i appen.

”Initiativet er taget af frivillige ildsjæle i Danmarks Bløderforening. Som patientforening kan vi jo ikke være andet end pavestolte over, at vi i dag står med en bløder-app, der lever op til de brugs- og sikkerhedskrav, der skal til for at kunne blive brugt i det danske sundhedsvæsen. Vi havde ikke drømt om, at der ville gå så langt tid fra ide til konkret produkt. Men projektet viser, hvor vigtigt det er at inddrage både patienter og læger i udvikling af sundhedsløsninger. Det bliver både behandlingen og vores sundhedsvæsen bedre af,” udtaler Jacob Bech Andersen, formand for Danmarks Bløderforening.

Læs også om, hvordan Martin Boelt ser app'en være en stor hjælp for bløderne i hverdagen på dr.dk >>

Behandlings- og samfundsmæssig gevinst
Tidligere har mange blødere registreret på papir. Ved at bruge den nye digitale app får både blødere og hæmofilicentrene adgang til oplysninger om blødninger og medicinforbrug mellem de årlige kontrolbesøg. Det gør det nemmere for den enkelte at få et overblik over sin behandling og giver et bedre grundlag for dialog med hæmofilicenteret om mønstre i blødninger og medicinforbrug. Samtidig er det forventningen, at bløderappen kan optimere faktorbehandlingen, så der over en fem-årig periode kan opnås en økonomisk gevinst på ca. 6 mio. kr. Gevinsten forudsætter dog, at bløderne registrerer faktorforbrug og blødninger løbende og at hæmofilicentrene bruger de data, som bløderne taster ind.

Læs mere om projektet her >>

Fortsat udvikling
Der udvikles stadig på appen. Lige nu arbejdes der på at udvikle en lagerstyringsfunktion. På sigt er det målet at også bløderbørn og -unge tilknyttet børneafdelingerne skal kunne bruge bløderappen. I den første tid vil helt sikkert være mange forslag til, hvordan appen kan forbedres. Journl indsamler løbende feedback fra brugerne.

Hvis du oplever fejl eller har brug for teknisk support, er du velkommen til at kontakte udviklingsfirmaet Journl:

Teknisk support/fejlrapportering:
feedback@journl.dk

Har du forslag til forbedringer til bløderappen er du velkommen til at skrive til Kathrine Gade Simoni fra Journl:

Feedback/forbedringsforslag:
kathrine@journl.dk

Udgivet: 2. juni 2020

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.