Danmarks Bløderforening fylder 50 år

Den 14. december 2020 har Danmarks Bløderforening officielt 50-års jubilæum. 50 år med glæder, sorger, gigantiske behandlingsfremskridt, utallige medlemsaktiviteter og en løbende kamp og politisk interessevaretagelse for at sikre danske bløderpatienter de bedst mulige vilkår.

Jacob Bech Andersen, formand i Danmarks Bløderforening, udtaler:

”På vegne af bestyrelsen og sekretariatet i Danmarks Bløderforening vil jeg gerne ønske os alle sammen et stort tillykke med jubilæet. Da gode mennesker, med den daværende hospitalsforvalter på Sundby Hospital Jørgen Lang i spidsen stiftede Danmarks Bløderforening den 14. december for 50 år siden, var det med fokus på at forbedre forholdene for de danske bløderpatienter. Det projekt er stadig vigtigt, og siden stiftelsen af foreningen i 1970 har et væld af frivillige ildsjæle, engagerede medlemmer og dygtige medarbejdere i sekretariatet formet den forening, vi har i dag. Det har ikke altid været lige let, men det har været sliddet værd. Kæmpe tak til jer alle, der har været med på turen.”

Fantastiske mennesker
Da Danmarks Bløderforening blev stiftet i december 1970, var formålet at skabe et netværk, hvor danske blødere og deres familie havde mulighed for at komme i kontakt med hinanden og med læger med særlig erfaring inden for blødersygdomme. Gennem Danmarks Bløderforening blev der således skabt rum for råd og vejledning samt mulighed for at møde ligestillede og udveksle inspiration og erfaringer.

”Der er som bekendt sket rigtig meget i vores bløderliv siden 1970, og personligt kan jeg, som formand for denne forening, ikke undgå at blive rørt over at tænke over den mærkedag, vi nu har nået. Ikke så meget på grund af selve tallet 50, men mest af alt på grund af alle de fantastiske mennesker, venner og skæbner, der har haft sin gang i foreningen gennem årene. Mennesker, der har kæmpet hver deres kamp med forskellige variationer af blødersygdomme. Desværre også vidunderlige mennesker, som ikke er her mere på grund af komplikationer med deres blødersygdomme og ikke mindst de hæslige konsekvenser af hiv-tragedien, der ramte os i 80’erne. Mange gode tanker til dem alle”, udtaler Jacob Bech Andersen.

Læs mere om foreningens historie gennem 50 år her >>

Se den nye foreningsfilm:

Udgivet: 14. december 2020

Forskning og behandling

Magasin udgivet af foreningen om behandling før, nu og i fremtiden. Magasinet er udgivet i 2020 i forbindelse med foreningen 50-års jubilæum.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.