Nyt ph.d.-studie om børn og unges egenomsorg

Claudia Bagge-Petersen har i den første fase af sit ph.d.-studie på Københavns Universitet undersøgt, hvordan børn og unge håndterer at leve med en kronisk sygdom.

16 børn og unge mellem 7 og 17 år med hæmofili eller børnegigt og deres familier har deltaget i undersøgelsen. De har fortalt om deres hverdag og vist, hvordan de praktisk forsøger at håndtere problematikker på deres egen måde.

Vi har ofte fokus på forældre og sundhedsprofessionelles enorme og vigtige rolle i håndtering af et barns sygdom. Med undersøgelsen her vil Claudia Bagge-Petersen dog i stedet sætte fokus på, hvad børnene på eget initiativ gør i årene op til, at de selv kan varetage håndteringen. Ofte overses børnenes egne forsøg på håndtering af sygdommen og deres liv generelt, fordi det falder uden for det, som vi normalt forstår som egenomsorg. I artiklen her sætter Claudia Bagge-Petersen fokus på, hvordan børnene udfører egenomsorg på deres egen måde.

Læs hele artiklen her »

Udgivet: 21. december 2020

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.