Patienter i immunhæmmende behandling kan være i risikogruppe

Mennesker med blodsygdommen Immun Trombocytopeni (ITP), der tager immunhæmmende medicin for deres sygdom, er som udgangspunkt ikke i øget risiko for at blive smittet i forhold til raske, men de har formentlig en større risiko for at udvikle alvorlig sygdom ved COVID-19.

Ud fra et forsigtighedsprincip kan mennesker med ITP, som får immundæmpende behandling, fx højdosis prednisolon eller biologisk behandling med fx Rituximab, derfor være i risikogruppen – ikke på grund af sygdommen, men på grund af behandlingen. Derfor er det vigtigt, at man kontakter sin behandlende hæmatologiske afdeling direkte om vaccination.

Hvis man har fået fjernet sin milt (splenektomi), anbefales det også at kontakte den behandlingsansvarlige hæmatologiske afdeling, da der er behov for individuel vurdering.

Se Sundhedsstyrelsens faglige grundlag vedr. personer i øget risiko ved COVID-19 her >>

Vaccination anbefales også til mennesker med ITP
Som udgangspunkt følger mennesker med ITP de samme retningslinjer for vaccination som andre borgergrupper.

Personer, som får immundæmpende behandling vil sædvanligvis godt kunne blive vaccineret. Effekten af vaccination kan dog være nedsat.

Ved vaccination af personer med ITP bør anvendes særlige kanyler (fx størrelse 25-27 G), eftersom der kan opstå blødning efter intramuskulær injektion.

Se SSI’s anbefalinger her om COVID-19 vaccine her >>

Ændret vaccinationsplan
Fremover udrulles vaccinationsprogrammet efter alder – og ikke efter sårbarhed. Det kan for yngre ITP-patienter, der tager immunhæmmende medicin for deres sygdom, betyde længere ventetid på tilbud om vaccination mod COVID-19.

Hvis du har spørgsmål om din immundæmpende behandling eller splenektomi i relation til vaccination mod COVID-19, skal du kontakte din behandlingsansvarlige hæmatologiske afdeling. Hvis du ikke har et åbent forløb på hospitalet, kan din praktiserende læge fremover også indstille til vaccination mod COVID-19. Læs mere om ændringerne i målgrupper for vaccinationsindsatsen her >>

Gennem paraplyorganisationen DH gør Danmarks Bløderforening sundhedsmyndighederne opmærksom på, at også yngre mennesker med ITP i immunhæmmende behandling kan være i risikogruppe og derfor bør tilbydes vaccination mod COVID-19.

Udgivet: 23. marts 2021

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.