Faktor i håndbagagen

Når man er ude at rejse med fly, anbefales det, at man medbringer livnødvendigt medicin i håndbagagen. Her kan du læse, hvordan du sikrer at få din medicin med gennem sikkerhedskontrollen.

Der er skrappe regler for medbringelse af væsker i håndbagagen på flyrejser.

Det er ikke tilladt at medbringe væsker i en mængde over 100 milliliter (1 deciliter) per beholder, og det samlede antal medbragte væskebeholdere skal kunne være i én gennemsigtig, genlukkelig én-liters pose, som udleveres i lufthavnen.

Der er dog enkelte undtagelser, heriblandt medicin. Medicin i flydende form skal altså ikke overholde mængdekravet på 100 milliliter, og medicinen skal IKKE puttes i – eller kunne være i en én-liters pose.

Det altså stadig muligt at medbringe sin medicin i håndbagagen og ikke skulle bekymre sig om ens kuffert kommer frem, bliver udsat for store temperaturudsving og lignende.

Dokumentation påkrævet
Til gengæld skal man være forberedt på, at sikkerhedspersonalet kan forlange bevis for væskens ægthed, ligesom man skal kunne sandsynliggøre, at man har behov for medicinen. Dette bevis skal være en skriftlig erklæring fra læge eller sygehus, gerne på både dansk og engelsk. Af erklæringen skal det altså fremgå, at den rejsende er bløder, og at han har brug for den medbragte faktormedicin.

Ifølge Statens Luftfartsvæsen vil man godt kunne bruge en generaliseret erklæring fra hæmofilicentret til flere rejser. På erklæringen behøver der ikke at stå, hvilket mærke faktormedicin, man bruger, selv om det dog vil være optimalt ifølge luftfartsvæsnet. Det er nemlig reelt op til den rejsende at godtgøre, at der er tale om faktormedicin.

Hvor meget må man medbringe?
Man må medbringe medicin, der svarer til den mængde du skal bruge på din rejse – ikke kun flyrejsen, men hele din rejse.

Kilde: Kim Bangsbostrand, Luftfartsinspektør i Statens Luftfartsvæsen.

Hæmofilicentre i udlandet:

EUHANET

Hos den europæiske sammenslutning af hæmofilicentre (EUHANET) kan du finde informationer om de nærmeste hæmofilicentre.

WFH

På verdensorganisationen World Federation of Hemophilia's hjemmeside er der mulighed for at søge oplysninger om centre overalt i verden.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.