Online ITP-møde

Alle ITP-patienter og forældre til børn med ITP inviteres til gratis online møde fredag d. 29. september.

Dato: fredag d. 29. september 2023, kl. 19.00-20.30

Sted: Online. Tilmeldte får tilsendt et link inden eventet. Tilmeld dig senest torsdag d. 28. september.

Pris: Gratis

Du kan tilmelde dig webinaret her >

Den internationale opmærksomhedsdag for ITP afholdes altid den sidste fredag i september, i år falder det på d. 29. september. Det er efterhånden ved at være en tradition, at Danmarks Bløderforening markerer i år dagen ved at invitere til et online møde – og i år er ingen undtagelse.

Kræftrisiko for mennesker med ITP?
Vi får besøg af Nikolaj Mannering, der er læge og ph.d.-studerende ved hæmatologisk afdeling på Odense Universitetshospital. Nikolaj vil fortælle om de seneste resultater fra sit registerstudie om udviklingen i levetid blandt patienter med ITP, med ny viden om kræftrisiko blandt patienter med ITP.

ITP påvirker styrken af knogler og sind
I det seneste nummer af BløderNyt kunne man læse en artikel om resultaterne fra undersøgelsen. De lyder bl.a. på, at personer med primær ITP i de første år efter diagnosen har en øget risiko for knoglebrud og depression. Men at risikoen heldigvis mindskes over tid.

Læge og ph.d.-studerende Nikolaj Mannering ved hæmatologisk afdeling på Odense Universitetshospital.

Læs mere om undersøgelsen og de seneste resultater her >

Vi havde også besøg af Nikolaj ved markeringen af ITP-dagen i 2021 og 2022 – siden da har han indsamlet mere data og viden om ITP-patienters levetid, bl.a. om ITP og kræftrisiko, som han vil præsentere os for.

Tal med andre, der kender udfordringerne ved at leve med ITP
Udover det lægefaglige oplæg vil der også være afsat tid til at udveksle erfaringer med andre, der er i samme situation som dig selv. Det kunne fx være om symptomer på behandling, livskvalitet og meget mere.

• 19.00: Velkomst og præsentation: Vi hilser på hinanden
  • 19.10: Oplæg ved Nikolaj Mannering om hans registerstudie vedr. udviklingen i levetid blandt patienter med ITP, med ny viden om kræftrisiko blandt patienter med ITP
  • 19.40: Spørgsmål og svar
  • 20.00: Snak og erfaringsudveksling: Nu er det tid til, at I kan komme på banen og udveksle om erfaringer om, hvordan det er at leve med ITP
  • 20.30: Tak for denne gang

Vi glæder os til, vi ses til online møde om ITP d. 29. september!

Læs om de seneste resultater anno foråret 2023 fra Nikolaj Mannerings registerstudie:

ITP påvirker styrken af knogler og sind

21. september 2023

Nye resultater fra dansk registerstudie af læge og ph.d.-studerende Nikolaj Mannering, konkluderer, at personer med primær ITP i de første år efter diagnosen har en øget risiko for knoglebrud og depression. Heldigvis mindskes risikoen over tid.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.