International opmærksomhedsdag for ITP

I dag er det den årlige internationale opmærksomhedsdag for Immun Trombocytopeni (ITP). Verden over markerer mennesker berørt af sygdommen dagen, der sætter fokus på, hvordan det er at leve med ITP.

Hos Bløderforeningen markerer vi dagen ved at afholde webinar om ITP og coronavirus.

At leve med ITP

ITP er en sjælden sygdom, der hvert år rammer 3-4 pr. 100.000 voksne og 30-50 børn. Sygdommen er ofte forbigående hos børn. Desværre ser billedet anderledes ud hos voksne, hvor sygdommen hos de fleste (ca. 85%) bliver kronisk, dvs. at den varer mere end 12 måneder. ITP er en lumsk sygdom, og man mangler endnu forklaring på, hvorfor nogle mennesker får ITP.

Heldigvis kan de fleste med ITP leve et normalt liv, når man tager hensyn til sygdommen og følger de nødvendige forholdsregler. Læs mere om livet med ITP under vores samling af personlige fortællinger om sygdommen her »

Bær lilla

Hvis du selv vil være med til at sætte fokus på ITP, opfordrer vi dig til at bære lilla – tanken er, at den lilla farve skal være samtalestarter til at kunne fortælle om ITP – og på den måde sprede kendskabet til blodsygdommen.

Del dit billede, hvor du bærer lilla under hastagget #Global4ITP på Facebook eller Instagram.

God dag!

Udgivet: 5. september 2020

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.