Stadig ikke vederlagsfri fysioterapi til bløderne

Bløderne er stadig ikke berettigede til at modtage vederlagsfri fysioterapi. Det fremgår af Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer for området, som trådte i kraft 1. august 2008. Bløderforeningen har forsøgt at ændre på retningslinjerne, men altså uden held.

I oktober 2005 reviderede Sundhedsstyrelsen retningslinierne for adgang til vederlagsfri fysioterapi. Det betød en mere restriktiv adgang, idet det blev fastslået, at ”En patient, som kan klare sig selv indendørs i døgnets 24 timer uden hjælp eller hjælpemidler til den daglige personlige livsførelse, har ikke et svært fysisk handicap”.

Danmarks Bløderforening har siden de reviderede retningslinier fulgt udviklingen nøje. Vi har været til høringer og samarbejdet med andre handicapforeninger. Vi har haft kontakt til Sundhedsstyrelsens Diagnosekomite i 2006, hvor den første bløder fik afslag på vederlagsfri fysioterapi, trods to kunstige knæ og en kunstig ankel. Sagen blev sendt til Diagnosekomiteen, som fastholdt afslaget. Begrundelsen var, at pågældende bløder ikke havde et svært fysisk handicap, da han kunne klare sig inden døre uden hjælp i 24 timer i døgnet.

Så selvom blødersygdommen er omfattet af Sundhedsstyrelsens diagnoseliste, er der mange blødere som ikke har adgang til vederlagsfri fysioterapi.

Nye regler – ingen ændringer
I april måned 2008 udsendte Sundhedsstyrelsen Udkast til nye retningslinier for vederlagsfri fysioterapi i høring. Heraf fremgik, at der fra 1. august 2008 ville komme en ny indgang til vederlagsfri fysioterapi. Således vil personer, der har en funktionsnedsættelse som følge af en progressiv sygdom, kunne komme i betragtning.

Af udkastet fremgik det, at blødersygdom ikke ses om en progressiv sygdom. Det er vi i Bløderforeningen uenige i. Med tiden har blødninger typisk den effekt, at brusken ødelægges. Det giver smerter og bevægelseshæmning. Derfor er følgetilstandene efter gentagne ledblødninger helt åbenlyst en progressiv sygdomstilstand, ganske som man ser det ved progredierende ægte leddegigt, der i retningslinierne netop er kategoriseret som en progressiv lidelse.

Derfor anmodede vi om, at blødersygdom med følger efter ledblødning skal karakteriseres som progressiv. Bløderforeningens brev til Sundhedsstyrelsen kan læses her.

Denne anmodning er ikke blevet imødekommet. Vi har ikke fået et svar fra Sundhedsstyrelsen, men af de nye retningslinier kan vi se, at blødersygdom stadig ikke opfattes som en progressiv sygdom. Derfor betyder de nye retningslinier desværre ikke lettere adgang til vederlagsfri fysioterapi, selvom behovet er stort.