Ny viden om kræft hos primær ITP-patienter

Risikoen for udvikling af hæmatologisk kræft er forhøjet hos personer med primær immun trombocytopeni (ITP), viser ny dansk forskning. Heldigvis er kræftrisikoen dog stadig meget lav i absolutte tal.

Risikoen for udvikling af hæmatologisk kræft er 7,5 gange højere for personer med primær immun trombocytopeni (ITP). Det viser de seneste resultater fra et dansk registerstudie om patienter med ITP, som Nikolaj Mannering og kollegaer fra Syddansk Universitet og Hæmatologisk Afdeling X på Odense Universitetshospital står bag.

Forhøjet risiko for hæmatologisk kræft kan umiddelbart lyde voldsomt, men Nikolaj Mannering, som sammen med sine kolleger står bag studiet, forsikrer, at kræftrisikoen reelt er meget lav. For selvom tallene ser store ud i relative termer, er kræftrisikoen stadig meget lav i absolutte tal.

Svækket immunforsvar og immundæmpende behandling

Nikolaj Mannering påpeger, at forskerne ikke er overraskede over den øgede risiko og peger på, at det svækkede immunforsvar og den immundæmpende medicin hos patienterne med ITP kan være en del af forklaringen:

”Når man får stillet en diagnose med primær immun trombocytopeni, skyldes det, at immunforsvaret er dysreguleret, så det er ikke så underligt, at det kan have betydning for risikoen for udvikling af kræft. Derudover er de fleste patienter med primær immun trombocytopeni i behandling med immundæmpende medicin, ofte on/off over længere perioder, hvilket i sig selv også kan være forbundet med øget kræftrisiko”, fortæller Nikolaj Mannering til Dagens Medicin.

Lille gruppe data kan mudre billedet

Den årlige forekomst af ITP-sygdommen og dermed også datagrundlaget for undersøgelsen er ikke særlig stor, hvilket kan gøre det svært at forske i emnet. Dog kan man netop pga. de danske sundhedsregistres kontinuerlige grundighed og rapportering over årene akkumulere et stort antal patienter og dermed skabe et bedre datagrundlag.

Nogle patienter kan dog være fejlagtigt diagnosticeret med primær og ikke sekundær ITP, hvis den underliggende sygdom, der har udløst ITP, ikke er blevet opdaget.

Skulle flere studier i fremtiden underbygge samme fund kan der være belæg for målrettet at undersøge ITP-patienter for kræft for at kunne sætte tidligt ind, men hvordan et sådant screenings/diagnostik-program præcist skal udformes er fortsat uklart, da det absolutte tal for kræftrisiko, som nævnt er lavt og også vedvarende lavt over tid.

Denne artikel blev udgivet i BløderNyt 2023 #2

Læs mere om behandling af ITP på sundhed.dk

Fakta om studiet
Undersøgelsen er et registerstudie, hvor Nikolaj Mannering fra Hæmatologisk Afdeling X, Odense Universitetshospital sammen med sine kolleger har analyseret data om ITP-patienter fra Landspatientregisteret i perioden fra 1980 til 2016. I studiet har forskerne identificeret knap 4.800 danskere med primær immun trombocytopeni (ITP).

Ved Bløderforeningens ITP-webinar d. 29 september var Nikolaj Mannering på besøg, for at gøre deltagerne klogere på de nye fund om øget risiko for kræft.

Primær vs. sekundær ITP
Ved ITP danner kroppen antistoffer imod blodpladerne i blodet. Det får antallet af blodplader i blodet til at falde, og det øger risikoen for blødninger. ITP kan deles op i to kategorier, primær og sekundær. Sekundær ITP defineres ved, at sygdommen er udløst af anden underliggende sygdom. Ved primær ITP kan man ikke finde nogen oplagt årsag til sygdommen.

Find andre i samme situation
Familier med børn med ITP har oprettet en Facebookgruppe, hvor man kan udveksle erfaringer om livet som ITP-familie.