Artikler om behandling af ITP

Her kan du finde artikler, der tidligere er bragt i BløderNyt eller via andre kanaler om ITP-behandling.

OBS. Vi gør opmærksom på, at der er på behandlingsområdet for ITP er en stor udvikling, og at nogle artikler derfor kan indeholde ikke-opdaterede informationer om behandlingsprocedurer.

Ny viden om kræft hos primær ITP-patienter
Risikoen for udvikling af hæmatologisk kræft er forhøjet hos personer med primær immun trombocytopeni (ITP). Det viser de seneste resultater fra læge og ph.d.-studerende Nikolaj Mannerings registerstudie om ITP-patienter.
Bragt i BløderNyt, december 2023

Læs artiklen her ›

ITP påvirker styrken af knogler og sind
Nye resultater fra dansk registerstudie af læge og ph.d.-studerende Nikolaj Mannering, konkluderer, at personer med primær ITP i de første år efter diagnosen har en øget risiko for knoglebrud og depression. Heldigvis mindskes risikoen over tid.
Bragt i BløderNyt, juli 2023

Læs artiklen her ›

Studie konkluderer, at ITP-patienter i dag i gennemsnit lever længere end i 80’erne

Ifølge et dansk registerstudie af læge og ph.d.-studerende Nikolaj Mannering, ved Hæmatologisk Afdeling på Odense Universitetshospital, har patienter med blodsygdommen ITP opnået forbedret langtidsoverlevelse de seneste 40 år.
Udgivet 2021

Læs artiklen her ›

Opvej altid gevinster og ulemper ved behandling af ITP

Ved ITP er det ikke manglen på faktor, som er afgørende. I stedet er det antallet af blodplader (trombocytter), den er gal med. Hvis der mangler blodplader i blodet, får de fleste en øget tendens til spontane blødninger. 3-4 ud af 100.000 voksne rammes årligt.
Bragt i foreningens jubilæums-magasin, december 2020

ITP hos børn
Det er vigtigt, at både børn og voksne lærer, hvilke symptomer, man skal være opmærksom på, og dernæst hvordan man skal reagere.
Bragt i BløderNyt, juni 2015

Diagnosejagt på ITP
Hvordan diagnosticerer man ITP, og hvordan behandles sygdommen?
Bragt i BløderNyt, juni 2014

Kronisk ITP hos børn
Hvor vigtigt er blodpladetallet hos barnet med ITP? Overlæge Steen Rosthøj giver her sit bud.
Bragt i BløderNyt, juni 2013

Bestil pjece om ITP her:

Udgivelser

Her kan du bestille og finde en oversigt over foreningens udgivelser: pjecer, håndbøger, foldere og blade.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.