Ny ansøgningsfrist for hepatitis C-legat

Danmarks Bløderforening har fået dispensation til at anvende restmidler fra 2012 til hepatitis C-legatet i år, og derfor er der ekstraordinær ansøgningsrunde med frist mandag den 18. november. Det vil være sidste gang legatet uddeles.

Danmarks Bløderforening har i årene 2001-2012 haft en Finanslovsbevilling til foreningens hiv- og hepatitis-relaterede arbejde, som har gjort det muligt blandt andet at uddele et legat til støtte og opmuntring for de blødere, som er blevet smittet med hepatitis C.

Finanslovsbevillingen til psykosocialt arbejde for de hiv- og hepatitis C-smittede blødere udløb i 2012, og det har derfor været usikkert, hvorvidt det ville være muligt at uddele legatet i 2013.

Hepatitis C-legatet uddeles én gang mere
Nu har Danmarks Bløderforening imidlertid fået dispensation til at anvende restmidler fra 2012 til en ansøgningsrunde i 2013, og derfor uddeles legatet ekstraordinært i 2013. Det vil samtidig være sidste gang, idet legatet herefter nedlægges.

Der er frist for ansøgning til Hepatitis C-legatet mandag den 18. november, hvor sekretariatet skal have din ansøgning i hænde.

Danmarks Bløderforening modtog et par ansøgninger i forbindelse med den almindelige ansøgningsfrist i maj 2013. De indkomne ansøgninger vil automatisk indgå i den kommende ansøgningsrunde. Hvis du allerede har indsendt din ansøgning i år, behøver du altså ikke gøre mere.

Fremgang i behandlingen af hepatitis C
Nedlæggelsen af hepatitis C-legatet ærgrer foreningen, men er en konsekvens af den økonomiske situation. Heldigvis er der fremgang i behandlingen af hepatitis C. Foreningens seneste livskvalitetsundersøgelse fra 2012 viser, at flere hepatitis C-smittede blødere er blevet helbredt, og samtidig er der varslet nye behandlingspræparater med færre bivirkninger.