Hjelm til børn

Mangler dit barn en bløderhjelm, har I brug for en ekstra eller en i en større størrelse? Eller har I omvendt en gammel hjelm liggende, som I ikke længere har brug for?

Der har i mange år været diskussion om, om børn med blødersygdom bør bære hjelm i de tidlige år. Der er endnu ikke ét svar på det spørgsmål, og det efterlader en svær beslutning for forældrene.

Der er både argumenter for og imod at bære hjelm. Hjelmen kan være med til at beskytte barnets hoved mod blødninger – særligt i tiden, mens barnet lærer at gå, og der kan være mange fald og stød. Omvendt synes mange forældre, at hjelmen kan være med til at sygeliggøre barnet mere end nødvendigt.

Findes der virkelig ikke et bedre og mere tidssvarende alternativ til den gamle hjelm?

I mange år har man ventet på en ny og mere smart model af den blå/brune skumhjelm. Den er dog aldrig kommet. Og den anbefalede hjelm til børn med blødersygdom er stadig den blå/brune skumhjelm, der godt kan varme lidt rigeligt om hovedet.

Lån gratis bløderhjelm

Det kan være en dyr affære at købe hjelme til børn med blødersygdom. Barnet vokser hurtigt og får hurtigt brug for en større størrelse. Der kan være brug for to hjelme i samme størrelse, når der skal vaskes eller til institution.

Medlemmer af Danmarks Bløderforening kan gratis låne en hjelm, hvis vi har en i den rette størrelse. Foreningen har i mange år ageret ’byttebørs’ for hjelme. Foreningen modtager brugte hjelme og videreformidler dem til familier, der skulle have brug for det.

Har du en hjelm, dit barn ikke længere bruger?

Har du en hjelm, som I ikke længere bruger? Det er der helt sikkert et andet bløderbarn, der kan. Danmarks Bløderforening modtager brugte hjelme, som kan blive videresendt til andre familier, der kan få gavn af hjelmene.

Hvis du har en hjelm eller flere i over skud kan du sende eller aflevere den i åbningstiden ved foreningens sekretariat:

Danmarks Bløderforening
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

Foreningen står IKKE for videresalg af hjelme, ordningen drejer sig udelukkende om gratis videreformidling.

Personlig beretning om livet som forælder til et bløderbarn:

Telefonen er aldrig på lydløs

Familien Fredslund Møller fortæller om, hvordan deres liv forandrede sig, da de fik beskeden: "Jeres søn har hæmofili". En sygdom de intet kendte til, men som nu præger deres hverdag.

Center for Børnesmerter
På Rigshospitalet har man oprettet Videnscenter for Børnesmerter, som har stor viden om, hvordan man forebygger og lindrer smerte hos børn, fx ved blodprøvetagning. Her er der mange gode råd at hente for forældre med børn, der ofte får taget blodprøver, eller som modtager subkutan behandling.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.