Stikketræning

Som barn kan det være svært at få taget blodprøver ofte og i den grad at lære at stikke sig selv. Det kan som forældre også være noget af en udfordring at lære at stikke sit barn uden venekateter. Men det kan lade sig gøre.

Hvordan forbereder jeg mit barn på behandling?

Sine Lyons vejleder i og giver praktiske råd om, hvordan du som forældre på bedst mulig vis forbereder dit barn på at blive stukket eller få taget blodprøver.

Børn og unge udfører egen omsorg på deres egen måde

Ph.d.-studerende Claudia Bagge-Petersen har undersøgt, hvordan børn og unge med hæmofili håntererer at leve med en kronisk sygdom, og hvilke initiativer de på egen hånd tager for at vokse med opgaven.

En metode bygget på tillid

Ingen tårer, ingen tvang og ingen port-a-cath. Sådan lærer børn at blive stukket i Stockholm.

Læs personlige beretninger fra andre med blødersygdom:

Andres erfaringer med blødersygdom

Læs om andres liv, hverdag og erfaringer med at leve med hæmofili, ITP, von Willebrands sygdom og meget sjældne blødersygdomme.

Center for Børnesmerter
På Rigshospitalet har man oprettet Videnscenter for Børnesmerter, som har stor viden om, hvordan man forebygger og lindrer smerte hos børn, fx ved blodprøvetagning. Her er der mange gode råd at hente for forældre med børn, der ofte får taget blodprøver, eller som modtager subkutan behandling.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.