Podcast: Når smerterne tager over

I en ny podcastserie stiller vi skarpt på, hvad man i dag ved om smerter, og hvordan smerter kan behandles hos blødere. Selvom der er sket meget positivt i forhold til bløderbehandling gennem årene, så er hyppige – nærmest kroniske smerter – stadig en del af hverdagen for flere voksne patienter med en blødersygdom.

I podcastserien formidler vi viden på en ny måde i et nyt format. Forskning om smerter og smertebehandling er komplekst – og derfor også komplekst at formidle. Men nu kan du lytte dig klogere med Bløderforeningens nye podcast: Når smerterne tager over.

Gennem tre afsnit sætter vært Berit Viuf fokus på forskellige aspekter af emnet smerter: hvad er smerter, hvordan behandles smerter hos blødere, og hvordan lever man med smerterne. Journalist Berit Viuf har produceret podcasten.

Du kan høre podcasten på Spotify, i Google Podcasts og i Apples Podcasts.

Hvorfor gør det ondt, og hvad gør man ved det?
Første afsnit i serien handler om, hvad smerter er, og hvordan man kan måle smerte. Her fortæller professor Thomas Graven-Nielsen fra Aalborg Universitet om sin forskning, som blandt andet har vist, at smertepåvirkede muskler kan overføre smerten til ’raske’ muskler.

Andet afsnit stiller skarpt på, hvordan man skelner mellem blødningsrelaterede smerter og mere kroniske smerter hos blødere, og hvordan smerterne kan behandles. Overlæge Eva Funding fra Hæmofilicenter Rigshospitalet fortæller om smertebehandling af blødere, og hvordan man i de senere år er blevet meget mere opmærksom på at forebygge hæmofili-artropati.

I tredje og sidste afsnit fortæller Jesper og Tem om, hvordan kroniske smerter påvirker deres hverdag. Der skelnes mellem to forskellige tilgange til at håndtere sine smerter – kontrol eller accept. Tem og Jespers historier viser, at de ofte bruger teknikker fra begge tilgange, når de finder måder at håndtere smerterne på.

Podcastserien er støttet af medicinalfirmaerne Bayer, CSL Behring, Novo Nordisk, Sobi og Takeda.

Få mere information om, hvordan du håndterer smerter:

Smerteinfo.dk

Smertecenter Syd på OUH i Odense har udarbejdet en hjemmeside til dig, der lever med kroniske smerter og dine pårørende. Her finder du viden om kroniske smerter og en værktøjskasse med inspiration til, hvordan du bedst kan indrette dit liv med kroniske smerter. Du kan også finde børnevenligt materiale, spil og film med inspiration til at tale om smerter med de små.

Hold dig stærk og styrk dine led:

Fysisk aktivitet

Sport kan sagtens være en naturlig del af et godt bløderliv – så længe man sørger for at være godt dækket ind på behandlingsfronten. Fysisk aktivitet kan være med til at afhjælpe smerter og forebygge blødninger.

BløderNyt

BløderNyt er Danmarks Bløderforenings medlemsblad, der udkommer to gange om året og lander i alle medlemmers postkasser. Læs nye og tidligere udgaver af bladet.