Næsepodning ved hurtigtest

Hvis man har tendens til kraftig næseblod, som er behandlingskrævende pga. blødersygdom, anbefaler de danske hæmofililæger, at man i stedet for næsepodning lader sig teste med en PCR-test, hvor der podes i svælget.

I takt med at restriktionerne lettes, er der i stigende grad også krav om test for smitte med COVID-19.

De såkaldte antigentest, eller hurtigtest som de også kaldes, foretages ved en podning gennem næsen. Næsepodning er umiddelbart ikke et problem ved blødersygdom.

Hvis man har tendens til kraftig næseblod, som er behandlingskrævende pga. blødersygdom, anbefaler de danske hæmofililæger, at man i stedet lader sig teste med en PCR-test, hvor der podes i svælget.

Kontakt altid hæmofilicenteret eller den ansvarlige hæmatologiske afdeling, hvis du har spørgsmål vedr. corona og COVID-19 vaccination i relation til din blødersygdom.

Du kan finde kontaktoplysninger til hæmofilicentrene her »

Der er nye antigentest på vej, som skulle være mere skånsomme. Læs mere om de nye antigentests her »

Udgivet: 5. marts 2021

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.