18 bløderbørn indtager Fyn i uge 26

Søndag den 26. juni indtager 18 børn fra Danmarks Bløderforening Kerteminde Efterskole. Sommerlejren skaber et rum, hvor børnene oplever at være som alle andre, og hvor nye venskaber opstår.

Danmarks Bløderforening inviterer hvert år børn mellem syv og 17 år, der har hæmofili, Von Willebrand eller Immun Trombocytopeni (ITP) på sommerlejr. I år går turen til Kerteminde Efterskole. Foran børnene står otte glade dage fyldt med spændende og udfordrende aktiviteter i det fynske.

BløderKrig og eventyr på Egeskov slot
Blødersygdommene hæmofili og von Willebrand er kroniske og behandlingskrævende sygdomme, der kan give anledning til mange bekymringer. Det samme gør ITP. På sommerlejren får børnene sjove oplevelser og prøver sig selv af væk fra forældrenes bekymrede blikke. Mor og far kan omvendt trygt lade deres barn komme med, fordi der på lejren er voksne, der kan tage hånd om sygdommene.

”I år skal børnene blandt andet på udflugt til Egeskov slot og i BløderKrig. Sommerlejren skaber nogle sikre rammer for, at børnene kan prøve aktiviteter og lege, som de måske ikke får lov til hjemme - for eksempel at spille fodbold”, siger bestyrelsesmedlem i Danmarks Bløderforening og mangeårig arrangør af sommerlejren Tem Folmand.

Venskaber
Vigtigst af alt er sommerlejren en mulighed for at få nye venner. Blødersygdom og ITP er hører ikke til blandt de gængse sygdomme, og det er ikke sandsynligt, at der er nogen på skolen eller fritidshjemmet at dele erfaringer med. På sommerlejren oplever børnene at være som alle andre. Mange af deltagerne på sommerlejren kommer igen år efter år. For dem er sommerlejren en fast tradition gennem deres barndom og teenageår og dermed begyndelsen på et netværk for livet.

Stikkeskolen
Vigtigt er det også, at mange af børnene på sommerlejren efterhånden lærer at tage deres medicin selv i ”Stikkeskolen”. Her lærer en sygeplejerske de børn, der har lyst om stikketeknik.

Børn med hæmofili skal tage forebyggende faktormedicin intravenøst flere gange om ugen og i forbindelse med fald/slag. Ellers kan deres blod ikke størkne. Det er vigtigt både i forhold til åbenlyse sår og blødninger og for at forebygge og mindske spontane ledblødninger, der med tiden kan give slidgigt og bevægelseshandicap.

Mange børn og unge med hæmofili har lært at tage deres medicin i forbindelse med den årlige sommerlejr. Det giver de bedste muligheder for uafhængighed og selvstændighed senere i livet.

Yderligere oplysninger
For yderligere oplysninger kontakt Tem Folmand mobil tlf. 40 91 87 53. Tem har selv blødersygdom og var som barn med på nogle af de første sommerlejre. Nu har han i en lang årrække stået for arrangementet.