Artikel i Politiken - Hiv-smittede blødere får fortsat støtte

Nedenstående artikel blev bragt i Politikens førstesektion søndag den 17. maj 2009. Vi gengiver her artiklen med tilladelse fra Politiken.

Hiv-smittede blødere får fortsat støtte

Blødererstatningsfonden udløber i 2010, men det gør Folketingets moralske ansvar ikke, lyder det fra oppositionen og Dansk Folkeparti. Og nu også fra ministeren.

Af Peter Jørgensen og Jaus Flachs Madsen

Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (K) lover nu, at 27 hiv-smittede blødere fortsat vil få økonomisk hjælp efter 2010. Dermed kan bløderne se frem til fortsat at modtage det tilskud til økonomien, som de selv betegner som uundværligt. De 27 har imod alle odds overlevet den dødsdom, de fik i 1980'erne som følge af blødersagen, hvor 91 blødere blev smittet med hiv gennem deres medicin.

I 1995 erkendte Folketinget et moralsk ansvar over for bløderne og afsatte 20 millioner kroner til en såkaldt Blødererstatningsfond, som blandt andet med et månedligt tilskud til økonomien skulle gøre livet lidt lettere at leve. Dengang regnede ingen med, at en eneste af bløderne ville være i live i dag, hvorfor fonden blev født med en udløbsdato og sat til at stoppe i 2010.

Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen afviste i februar sidste år at forlænge fondens levetid, men efter et møde med Bløderforeningen i marts har ministeren ændret holdning:

»Det har bestemt hjulpet at tale med nogle af de mennesker, som har det her helt inde på livet. Det har ændret sagen for mig, og jeg har nu sat en proces i gang, så vi kan få fundet en løsning og tilført fonden nogle nye midler«, siger Jakob Axel Nielsen, der dermed er på linje med oppositionen og Dansk Folkeparti, som længe har været på blødernes side i sagen.

»Der er simpelthen ingen rimelighed i at stoppe det ansvar, vi påtog os dengang«, siger Socialdemokraternes Jens Peter Vernersen, der ligesom sundhedsordførerne fra SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk Folkeparti mener, at der for de hiv-smittede blødere stadig er tale om en helt særlig situation, som ikke kan sammenlignes med andre patientgruppers.

»Bløderne var jo helt uden skyld i forløbet, og mange af dem endte med at stå i stampe i livet, fordi skolegang og uddannelse ikke rigtigt gav mening længere. Det er en lykkelig begivenhed, at 27 stadig er i live i dag, og det skal de ikke straffes for«, siger sundhedsordfører Liselott Blixt (DF).

I 1995 vedkendte Folketinget sig både en moralsk og økonomisk forpligtelse til at »imødekomme blødernes særlige og individuelle behov nu og i årene fremover«, som det hed i en erklæring. Siden har Blødererstatningsfonden ydet et månedligt tilskud til de hiv-smittede blødere, som også har mulighed for at søge penge til en årlig rekreationsrejse.

Bløderforeningens formand, Terkel Andersen, er glad for ministerens nye toner:

»Det lyder rigtig godt, at der nu bliver taget hånd om det her. Jeg tror, ministeren havde glemt, at selv om forholdene for hiv-smittede i dag er blevet væsentlig bedre, så er denne gruppe stadig et produkt af, hvad der skete dengang, og det skal følges til dørs nu på en ordentlig og værdig måde«, siger Terkel Andersen, der mener, at den nye støtteordning skal vare, indtil den sidste af de 91 blødere er død.