Artikel om blødere og blødermedicin i Berlingske

Berlingske Business bringer mandag den 16. september artiklen ”Kampen om bløderne”, hvor 11-årige Theis Frausing fortæller om, hvordan det er at leve med hæmofili og skulle tage blødermedicin. Baggrunden for artiklen er, at flere medicinalvirksomheder snart er klar med nye, langtidsvirkende produkter.

I løbet af de næste par år forventes flere medicinalvirksomheder at få godkendt langtidsvirkende blødermedicin. Det er blandt andet Novo Nordisk og det amerikanske Biogen Idec, der snarest forventes at barsle med nye produkter på markedet. De nye produkter skal virke i længere tid, således at bløderne ikke skal stikke sig så ofte, som det er tilfældet i dag.

Selvom medicinen bliver godkendt til brug, er det dog ikke sikkert, at sundhedsvæsenet vælger at bruge den dyre medicin.

11-årige Theis fortæller om livet med blødersygdom
I artiklen fortæller 11-årige Theis Frausing om sin dagligdag og livet med hæmofili. Theis spiller blandt andet fodbold, og det kan lade sig gøre, fordi han har adgang til blødermedicin. Træning og motion er vigtigt ikke mindst for blødere, fordi led og muskler styrkes, og det i sidste ende kan forebygge blødninger.

Theis’ far, Mikael Frausing, der også er medlem af Danmarks Bløderforenings bestyrelse, fortæller til avisen, at de som familie er glade for, at der er nye, langtidsvirkende præparater på vej:

”Det er klart, at det vil gøre en forskel for os. Hver fjerde dag er bedre end hver anden dag. Og en gang om ugen eller hver 14. dag er endnu bedre. Men det er helt afgørende, at et nyt middel virker lige så godt som eller bedre, end dem, vi har i dag, og holder hen over hele perioden.”

Vigtigt med helhedsbilledet
Danmarks Bløderforening følger udviklingen af de nye produkter. Samtidig arbejder foreningen for en helhedsorientering i behandlingen. God bløderbehandling handler ikke kun om sikre og effektive produkter. Det handler også om, at der er den nødvendige lægefaglige ekspertise tilstede i sundhedsvæsenet, der kan monitorere behandling og yde rådgivning til blødere og andre sundhedsfaglige professionelle, både i forbindelse med behandling og operation ved andre sygdomme og i akutte tilfælde.