Blødererstatningsfonden på regeringens finanslov

I regeringens netop indgåede finanslovsforlig med Dansk Folkeparti er afsat 10 mio.kr. til Blødererstatningsfonden.

Pengene til Bløderstatningsfonden skal ses i sammenhæng med det lovforslag, der er på vej omkring fondens virke, men som altså ikke foreligger endnu. Lovforslaget skal sikre, at fonden ikke ophører juni 2010 som fastsat i den nuværende lov, og lovforslaget forventes fremsat i anden halvdel af november 2009. Derfor står det endnu ikke klart, om regeringen lægger op til at forlænge fonden for en bestemt periode, eller om den fortsætter på ubestemt tid.

Bløderforeningen mener, at Fonden skal fortsætte så længe, der er hiv-smittede blødere i live. 10 mio.kr. rækker til ca. 10 års virke.

Formand for Blødererstatningsfonden, Tove Lehrmann, der også er næstformand i Danmarks Bløderforening, udtaler i denne forbindelse:

- Det er meget positivt, at der i forbindelse med finansloven for 2010 fyldes penge i Blødererstatningsfonden. Det viser, at politikerne er parate til at vedkende sig den moralske og økonomiske forpligtelse, som man tilbage i 1995 påtog sig i forhold til at imødekomme blødernes særlige og individuelle behov.
- 10 mio.kr. rækker til ca. 10 år. Det betyder, at man på Christiansborg ikke har hørt det sidste til Blødererstatningsfonden. For det bliver nødvendigt med yderligere opfyldning, idet vi forventer, at mange hiv-smittede blødere heldigvis stadig vil være i blandt os i 2020 og i årene derefter. Men det er glædeligt, at der nu er sikkerhed og stabilitet omkring fondens virke i de næste mange år, slutter Tove Lehrmann.

Baggrund
Blødererstatningsfonden blev etableret i 1995 i kølvandet på Blødersagen, hvor 91 danske blødere blev smittet med hiv via deres blødermedicin. Folketinget og den daværende regering påtog sig dengang et moralsk og økonomisk ansvar i forhold til at sikre, at de hiv-smittede bløderes særlige og individuelle behov bedre kunne imødekommes og etablerede derfor Blødererstatningsfonden. Imidlertid blev denne fond sat til udløb senest i 2010, idet ingen regnede med, at de hiv-smittede blødere ville leve så længe. Udviklingen af bedre behandlingsmuligheder har heldigvis ændret på dette, og i dag lever 27 af de hiv-smittede blødere endnu.