Dyr medicin i mediernes søgelys

B.T. har netop bragt en artikel, der sætter spørgsmålstegn ved prioritering af sygehusvæsnets indkøb af medicin. Flere præparater for blødermedicin er omtalt.

Artiklen ”Få syge koster milliarder” sætter fokus på, at halvdelen af budgettet for indkøb af sygehusmedicin i Danmark bruges til blot 25 præparater. Blandt de 25 præparater – som er oplistet i artiklen – er flere faktorprodukter mod blødersygdom, ligesom også hiv-medicin er på listen.

Artiklen vælger særligt at fokusere på, at mange af præparaterne resulterer i kun kort livsforlængende virkning, for eksempel inden for kræft.

Formand for Danmarks Bløderforening Terkel Andersen udtaler på baggrund af artiklen:

"Der er skabt evidens for en endog meget positiv effekt ved forebyggende behandling af bløderpatienter. Bløderne har på få generationer opnået en nærmest normalisering af levealder fra tidligere at have haft udsigt til at dø i meget tidlig alder. Samtidig er fremtidsudsigterne ændret for patienter med svær blødersygdom fra et liv med svær invaliditet til et liv, hvor de fleste vil bevare næsten normal funktion. Uanset et højt omkostningsniveau er bløderbehandlingen således en succeshistorie, som der ikke bør kunne sættes spørgsmålstegn ved."

Læs artiklen ”Få syge koster milliarder” på B.T.s hjemmeside (eksternt link)»