Kan hiv kureres?

To hiv-patienter fra Boston, der har undergået knoglemarvstransplantationer, menes kureret for hiv.

For henholdsvis to og tre år siden undergik to amerikanske hiv-patienter knoglemarvstransplantationer i forbindelse med kræftsygdomme. Nu menes de at være helbredt for hiv.

Umiddelbart efter transplantationerne var der stadig målbar virus i deres blod, men over tid overtog donorcellerne, så det ikke længere var muligt at måle virusset i blodet. Den dag i dag er der stadig ikke målbar hiv-virus i de to amerikaneres blod.

På verdensplan findes der kun én anden patient, som man mener at have kureret for hiv. Det drejer sig om Timothy Ray Brown. For fem år siden undergik han en lignende operation, der altså menes at have helbredt ham.

Glædelig nyhed, men…
Formand for Danmarks Bløderforening, Terkel Andersen, glæder sig over de gode resultater, men har svært ved at forestille sig, at det får en mere generel betydning:

”Det er en glædelig nyhed, at hiv muligvis ikke altid er en kedelig ledsager for livet. Men man skal huske, at den knoglemarvstransplantation, som har ført til det gode resultat, er et alvorligt indgreb, som kun foretages på baggrund af anden svær sygdom. Derfor er det svært at forestille sig, at dette får mere generel betydning. Trukket lidt op kan man sammenligne det med, at man afhjælper hæmofili ved at gennemføre en levertransplantation. Men der er vist ikke nogen, der set det som vej til at behandle blødere.”, siger Terkel Andersen.

Theis Bacher, der selv har hæmofili og er læge, er enig med Terkel Andersen og tilføjer, at hvis man på længere sigt kan finde frem til, hvad det er for en mekanisme, der får virus til at forsvinde, så kan det måske bruges i udviklingen af nye behandlingsmetoder.

Kilde: Sygeplejersken, august 2012.