Loft over lønkompensation

Som del af sin genopretningsplan vil regeringen lægge loft over, hvor meget en forælder kan få i lønkompensation for at passe sit alvorligt eller kronisk syge barn i hjemmet. Ændringerne får også konsekvenser for familier med bløderbørn.

Hidtil har en forælder, der går hjemme med et alvorligt eller kronisk sygt barn, fået fuld erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Det skal være slut nu, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti. Reglerne skal ændres, så en forælder får udbetalt et fast beløb på godt 19.300 kr. om måneden for at passe sit barn, svarende til 105-120 kr. i timen.

Lovændringen får konsekvenser for familier med bløderbørn, idet mange bliver kompenseret for nogle timer ugentligt via ordningen. Ministeren har i åbent samråd garanteret:

• at der ikke sker ændringer for dem, der allerede gør brug af ordningen
  • at de andre ordninger i serviceloven ikke berøres

Bløderforeningen følger op
Bløderforeningen vil følge lovgivningsarbejdet nøje for at sikre, at det her ikke får større konsekvenser end tilsigtet. Lovforslaget forventes fremsat i oktober. Der vil foreningen gøre sit yderste for, at så få familier som muligt bliver ramt.