Lovforslag om Blødererstatningsfonden i høring

Regeringen har nu sendt et lovforslag i høring, der sikrer en fortsættelse af Blødererstatningsfonden, der ellers var sat til udløb i juni 2010.

Lovforslaget indeholder bl.a. følgende:

•  Fondens tidsbegrænsning ophæves, og fonden fortsætter, indtil der ikke længere er hiv-smittede blødere iblandt os
  • der indføres mulighed for at tilføre fonden flere midler ’efter behov’
  • i bemærkningerne præciseres, at de 10 mio. kr., der tilføres via Finansloven i 2010, forventes at række i ca. 10 år.
Herudover ændres loven ikke. Den nuværende konstruktion med en fond, der administreres af Danmarks Bløderforening, fortsætter, ligesom rammerne for uddelingspraksis heller ikke ændres.

Danmarks Bløderforening og Blødererstatningsfonden er overordnet tilfredse med lovens præciseringer, idet den vil gøre det muligt at fortsætte den hidtidige praksis omkring fondens virke.

- 10 mio. kr. rækker – ganske som det står beskrevet i lovforslaget – til cirka 10 år. Det betyder, at det nuværende niveau for uddeling kan fastholdes. Men det er godt, at  lovforslaget også giver  mulighed for at tilføre fonden flere midler, udtaler Tove Lehrmann, der er formand for Blødererstatningsfonden og næstformand i Bløderforeningen
- Det er vigtigt, at Folketinget med lovforslaget anerkender, at hiv-smittede blødere fortsat bør sikres støtte, indtil der ikke længere er hiv-smittede blødere iblandt os. Det er helt nødvendigt, da hiv-smittede blødere, der er blevet smittet gennem deres faktormedicin, både på kort og langt sigt har behov for støtte. Det har været afgørende for os, at der med lovændringen ydes livslang støtte til de hiv-smittede blødere, udtaler Tove Lehrmann, der er formand for Blødererstatningsfonden og næstformand i Bløderforeningen.

Læs her de høringssvar, som er afgivet af

Lovforslaget ventes vedtaget med bred opbakning i indeværende folketingssamling og forventes at træde i kraft pr. 1. juni 2010.

Baggrund
Blødererstatningsfonden blev etableret i 1995 i kølvandet på Blødersagen, hvor 91 danske blødere blev smittet med hiv via deres blødermedicin. Folketinget og den daværende regering påtog sig dengang et moralsk og økonomisk ansvar i forhold til at sikre, at de hiv-smittede bløderes særlige og individuelle behov bedre kunne imødekommes og etablerede derfor Blødererstatningsfonden. Imidlertid blev denne fond sat til udløb senest i 2010, idet ingen regnede med, at de hiv-smittede blødere ville leve så længe. Udviklingen af bedre behandlingsmuligheder har heldigvis ændret på dette, og i dag lever 27 af de hiv-smittede blødere endnu.