Nyt amerikansk initiativ for kvinder med von Willebrands sygdom

Den amerikanske bløderforening, National Hemophilia Foundation, har for nylig lanceret et initiativ kaldet Victory for Women. Initiativet henvender sig primært til unge kvinder i alderen 18 til 25 år og har til formål at udbrede kendskabet til von Willebrands sygdom.

I løbet af 2010 har den amerikanske bløderforening, National Hemophilia Foundation, lanceret et nyt initiativ kaldet Victory for Women (Sejr for kvinder, red.). Initiativet er en fortsættelse og udvidelse af et tidligere projekt, der var et uddannelses- og støtteprogram for kvinder med von Willebrands sygdom.

Opmærksomhed omkring von Willebrand
Victory for Women henvender sig også til unge kvinder, der endnu ikke er diagnosticerede. Den amerikanske bløderforening ønsker at få fat i de kvinder, der har sygdommen von Willebrand, men ikke er klare over, at de er ramt af sygdommen – endsige at den findes.

Det overordnede formål med initiativet er at øge kendskabet og skabe opmærksomhed omkring von Willebrands sygdom og andre blodsygdomme. På den måde vil flere unge kvinder blive opmærksomme på deres symptomer, kunne få stillet en diagnose og på den måde undgå komplikationer ved sygdommen.

Opbakning fra Danmark
Danmarks Bløderforening bakker op om sin amerikanske søsterforenings initiativ og understreger vigtigheden af at gøre noget for de kvindelige blødere. Bløderforeningen søger selv at sætte de kvindelige bærere, blødere, ITP’ere og von Willebrandt’er på dagsordenen på den årlige Kvindetur.

Læs mere om initiativet Victory for Women her »
Læs mere om Danmarks Bløderforenings kvindetur her »