Nyt korps af kontaktpersoner

Har du brug for at tale med andre, der har erfaringer med emner som ledoperationer, port-a-cath, miltfjernelse eller inhibitor? Så er der ny hjælp at hente! I juli lancerer Bløderforeningen et nyt korps af kontaktpersoner med erfaringer inden for hæmofili, von Willebrands sygdom og ITP.

Bløderforeningen har indtil nu haft et mindre korps af kontaktpersoner, som var særligt målrettet nydiagnosticerede. Korpset udvides, så det dækker langt flere problemstillinger, og så det bliver muligt at koble kontaktperson og erfaringssøger mere præcist.

Det nye korps består både af forældre til børn med blødersygdom og voksne, der selv har enten hæmofili, von Willebrands sygdom eller ITP. På nuværende tidspunkt er i alt 55 personer tilknyttet ordningen.

Alsidige erfaringer
Kontaktpersonerne har erfaringer inden for en lang række af problemstillinger og emner som:
  • at få et barn med blødersygdom
  • at give børn medicin
  • at fortælle en arbejdsgiver om sygdommen
  • at udvikle inhibitorer
  • at få ledoperationer, for eksempel knæ eller hofte
  • at dyrke sport og motion
  • at få foretaget fosterdiagnostik og ægsortering
  • at være bærer af blødersygdom
  • at være gravid
  • at have hepatitis C og få behandling

Ordningen blev præsenteret i BløderNyt nr. 1 juni 2010.