Opmærksomhedsdag for ITP

Fredag den 27. september er det international opmærksomhedsdag for blodsygdommen ITP. Dagen kan blandt andet markeres ved at bære lilla og være åben omkring sin sygdom.

Bær lilla på dagen
Den 17. april opfordres alle til at bære rødt på den internationale opmærksomhedsdag for hæmofili, World Hemophilia Day. Den 27. september er turen kommet til opmærksomhedsdagen for ITP (immun trombocytopeni), og her er det farven lilla, der skal skabe opmærksomhed omkring dagen.

Danmarks Bløderforening opfordrer alle til at bære lilla, og på den måde være med til at sprede kendskabet til ITP. Tanken er, at den lilla farve kan være en samtalestarter til at fortælle om ITP. Upload gerne et billede på Bløderforeningens Facebook i dit lilla outfit og fortæl, hvordan du markerer dagen.

Skab opmærksomhed om ITP
Den internationale opmærksomhedsdag for ITP blev stiftet af Platelet Disorder Support Association (PDSA) i 2010. Organisationen opfordrer til åbenhed omkring ITP, for på den måde at nedbryde fordomme og oplyse befolkningen om sygdommen og livet med den.
Udover at bære lilla på dagen kan du være med til at skabe opmærksomhed om ITP ved fx at bestille en ITP-plakat og hænge den op på dit lokale behandlingssted.

Danmarks Bløderforening markerer dagen ved at bringe en beretning om ITP fra 26-årige Martin, der blev diagnosticeret i marts 2013. Følg med her på hjemmesiden på fredag.