Rigt fremmøde på levende årsmøde

Danmarks Bløderforening holdt sit fyrretyvende årsmøde i weekenden den 2.-3. april 2011. Det var et levende årsmøde med mange gode diskussioner og et rigt fremmøde af både børn, unge og ældre.

133 engagerede medlemmer var i weekenden med til at gøre Danmarks Bløderforenings årsmøde 2011 til en levende begivenhed, rig på gode diskussioner og erfaringsudveksling.

Lørdag: Fagligt oplæg satte fokus på ITP
Programmet havde lørdag fokus på ITP, idet afdelingslæge på hæmatologisk afdeling på Odense Universitetshospital, Henrik Frederiksen, holdt oplæg om ITP og livskvalitet. Efterfølgende var der paneldebat, hvor også ITP’er Henriette Laubo og mor til ITP’er, Sheila Ritchie Hansen, deltog.

ITP-medlemmer stod efter Henrik Frederiksens oplæg i kø for at stille spørgsmål.

Efter kaffepausen var der debatcaféer, som var bygget op omkring Danmarks Bløderforenings dilemmaer, som de er præsenteret i foreningens vision for det gode bløderliv 2020. Sidste punkt på programmet inden middagen var workshops, hvor de ældre deltagere blandt andet kunne prøve at spille Wii.

Cafe-arrangementerne var velbesøgte. Her diskuterer medlemmerne, om der er grænser for behandling.

Efter middagen blev dagen rundet af med en auktion, hvor forskellige medbragte effekter blev solgt til fordel for foreningens arbejde. Der blev i alt indsamlet 4.145,00 kroner.

Tem Folmand gav den som auktionarius til fordel for forenings arbejde.

Nummerpige Lisbeth Skjødt Ipsen gør sit yderste for at overbevise direktør Lene Jensen om at købe et stykke værktøj til fordel for Danmarks Bløderforening.

Søndag: Ny bestyrelse sammensat
Generalforsamlingen fandt sted søndag formiddag. Tre gamle kendinger Hans Henrik Paulsen, Tove Lehrmann og Lene Brandt, som tilsammen har 66 års erfaring fra bestyrelsesarbejdet i Danmarks Bløderforening, valgte ikke at genopstille.

Tove Lehrmann (yderst tv.), Lene Brandt og Hans Henrik Paulsen valgte ikke at genopstille til bestyrelsen. De vil blive savnet.

Som et tegn på hvilken aktiv og demokratisk forening Danmarks Bløderforening er, var der kampvalg til både bestyrelsesposter og suppleantposter. Bestyrelsens nye sammensætning er:
  • Terkel Andersen (bløder m. hæmofili A, svær grad)
  • Tem Folmand (bløder m. hæmofili A, svær grad)
  • Jacob Bech Andersen (bløder m. hæmofili A, svær grad)
  • Mikael Frausing (far til to sønner (født 2002 og 2004), der begge har hæmofili A i svær grad)
  • Theis Bacher (bløder m. hæmofili A, svær grad)
  • Lisbeth Skjødt Ipsen (bløder med von Willebrand type 3)
  • Gitte Hassaine (mor til søn (født 2000), der har ITP)
  • Naja Skouw-Rasmussen (bløder med von Willebrand type 2A)
  • Lars Lerhmann (bløder m. hæmofili A, svær grad)

De nye suppleanter er:

• Davy Charlottenfeldt (ITP’er)
  • Palle Skovby (bløder m. hæmofili A, svær grad)
Den ny bestyrelse. Fra venstre Gitte Hassaine, Tem Folmand, Terkel Andersen, Davy Alan Charlottenfeld, Mikael Frausing, Lars Lehrmann, Lisbeth Skjødt Ipsen og Theis Bacher. Palle Skovby, Naja Skouw-Rasmussen og Jacob Bech Andersen var ikke til stede, da billedet blev taget.

Efter generalforsamlingen var der erfaringsudveksling for ITP’ere samt forskningsfaglig oplæg om genterapi for blødersygdom ved lektor, ph.d. Jacob Giehm Mikkelsen fra Institut for Human Genetik, Aarhus universitet.

Årsmødet blev rundet af med fælles frokost, inden deltagerne vendte næsen hjemad.