Satspuljeprojekt om ældre blødere

Danmarks Bløderforening har fået satspuljemidler til projekt om ældre blødere.

Som noget nyt bliver bløderne ældre. Det er dejligt. Men for den enkelte bløder opstår en række nye udfordringer i forhold til helbred, arbejdsmarkedstilknytning samt psykosociale forhold, efterhånden som alderen skrider frem.

Nu får Danmarks Bløderforening mulighed for at forholde sig aktivt til disse udfordringer. Med satspuljeaftalen, som blev indgået af Folketingets partier den 25. februar 2008, bliver der givet penge til et projekt, som skal løbe over to-tre år.

De i alt 1,8 mio. kr. kan bruges til at:
  • skabe og indsamle viden omkring ældre bløderes livssituation
  • udvikle og implementere nye aktiviteter og tilbud for at give de ældre blødere de bedste muligheder for at bevare et aktivt liv
  • bruge den nye viden til at forberede den næste generation af ældre blødere på de udfordringer, aldring fører med sig.

Bevillingen er en tiltrængt saltvands-indsprøjtning til Bløderforeningen, der har mistet sit statstilskud til arbejdet med hiv-smittede blødere. Satspuljebevillingen løser ikke dette problem, men giver mulighed for at igangsætte udredning og aktiviteter omkring de ældre blødere - tiltag, som ellers ikke ville være mulige at foretage, men som der er stort behov for.

Medicinen giver længere levetid for bløderne
Tidligere var blødersygdommen ensbetydende med invaliditet og tidlig død. Men i 1960’erne blev faktorbehandlingen udviklet,og fra 1980’erne er medicinen blevet givet forebyggende allerede fra en tidlig alder. Det har medført en stor bedring for bløderne, idet mange skader på led, muskler og organer kan forebygges. Den forebyggende behandling er slået godt igennem i forhold til blødere, der i dag er ca. 30 år og yngre. Ældre blødere derimod slås stadig med betydelige helbredsmæssige konsekvenser af deres blødersygdom.