Stefan Lethagen holder et års orlov

Stefan Lethagen, der er professor, overlæge og centerchef på Center for Hæmofili og Trombose på Rigshospitalet, har søgt og fået bevilget et års orlov fra den 15. juni 2009.

Stefan Lethagen forsikrer, at der vil blive taget forsvarligt hånd om centrets bløderpatienter, mens han er væk. Det bliver afdelingslæge Andrea Landorph, der har arbejdet med området i en årrække, der kommer til at stå i spidsen for centret under Stefan Lethagens orlov.

Bløderforeningen vil i denne sårbare situation for centret og dermed bløderpatienterne gøre sit for at fastholde og udvikle dialogen med centret og Rigshospitalets ledelse omkring den forestående fusion med Trombosecentret i Gentofte, lokalesituation m.v.

Formand for Danmarks Bløderforening, Terkel Andersen, udtaler i den forbindelse:
”Rammerne for hæmofilibehandlingen ved Rigshospitalet har været til forhandling igen og igen gennem de sidste tyve år. Det er med til at skabe usikkerhed om fremtiden, at Stefan Lethagen nu går på orlov, idet han er leder af sammenlægningen med hæmostaseenheden ved Gentofte Sygehus. Uanset at den kliniske funktion nok skal blive varetaget kvalificeret og med omhu, er det set fra patienternes og Bløderforeningens synspunkt uholdbart, at vi ikke kan se tingene flytte sig hen imod ordentlige forhold. Ordentlige forhold er vigtige for at sikre patienterne, at der både er rum for god behandling i stabile rammer og plads til en forskning og udvikling, der kan tiltrække nye læger til området. Bløderforeningen oplever ikke at blive inddraget, og vi må derfor endnu en gang spørge Rigshospitalets ledelse, hvordan man vil omsætte sit ansvar for denne specialefunktion.”