Verdenskongressen 2012

Patienter, læger, medicinalindustri og andre med interesse for blødersygdomme mødtes i juli 2012 til World Federation of Hemophilias verdenskongres i Paris. Også Danmarks Bløderforening var repræsenteret.

Over 5400 deltagere var med, da World Federation of Hemophilia søndag den 8. juli kunne åbne dørene for den 50. verdenskongres. Kongressen fandt sted i Paris og varede indtil den 12. juli.

Danmarks Bløderforening var repræsenteret ved Tine Bacher og bestyrelsesmedlemmerne Theis Bacher, Lisbeth Skjødt Ipsen, Naja Skouw Rasmussen, Palle Skovby, Palle Lykke Ravn og Jacob Andersen.

Den danske delegation delte sig op for at få mest muligt ud af de sideløbende oplæg. Nedenfor bringer vi beretninger og indtryk fra tre af deltagerne.

Ny formand
Under kongressen blev der valgt en ny formand for World Federation of Hemophilia, der har hovedsæde i Montreal, Canada. Valget faldt på franskmanden Alain Weill, der er en god ven af Danmarks Bløderforening.

Læs beretninger fra fire af deltagerne: