World AIDS Day - den glemte aids-katastrofe

I anledningen af Wold AIDS Day 1. december har formand for Danmarks Bløderforening Terkel Andersen haft et debaindlæg i Jyllands-Posten. Indlægget handler om Kinas glemte blod- og bløderskandale og om den kinesiske systemkritiker Hu Jia, der har talt de hiv-smittedes sag.

Debatindlægget i Jyllands-Posten den 29. november 2008 kan læses nedenfor:

Den glemte aids-katastrofe

På mandag er det World Aids Day. Det er derfor tid til at sende tanker til verdens hiv-smittede.

Det er også tid til at sætte fokus på dem, der kæmper de hiv-smittedes sag, også selv om det er til fare for dem selv.

En af disse er kinesiske Hu Jia, der netop har modtaget den fornemme Sakharovpris af Europa-Parlamentet. 35-årige Hu Jia har tilbragt de seneste år i fængsel pga. sin kritik af en række af det moderne Kinas ømme punkter, bl.a. er han kendt som aids-aktivist.

Kina har et massivt aids-problem af ret sen oprindelse. UNAIDS skønner, at Kina i 2007 havde omkring 700.000 hiv-smittede. Kina forsøgte i 1980'erne at holde hiv-epidemien fra døren gennem indrejserestriktioner og importforbud i forhold til blodprodukter.

Det blev anledning til, at der i den kinesiske provins Henan først i 1990'erne blev oprettet mange hundrede tappeklinikker, hvor man anvendte en teknik med plasmaferese for at skaffe plasma til fremstilling af blodprodukter. Det tappede blod blev adskilt i plasma og blodceller, og blodcellerne blev ført tilbage til donorerne, men på en måde så raske donorer risikerede smitte. Omkring 22.000 skønnes at være blevet smittet på denne måde.

Endnu en stor gruppe blev ofre for denne mangel på omhu og omtanke: De kinesiske blødere. Antallet af ofre blandt bløderne er ukendt, men kilder angiver, at i perioden 1988-1995 blev 1.000-2.000 kinesiske blødere smittet, fordi deres blødermedicin blev produceret på ikke-rensede plasmaprodukter. På det tidspunkt var smitterisikoen for hiv via plasmaprodukter velkendt verden over, og der var altså tale om en meget alvorlig ignorering af dette fra de kinesiske myndigheders side. Omkring halvdelen af de hiv-smittede blødere menes at være døde siden.

Hu Jia var med til at oprette en støtteforening, Loving Source, for de hiv-smittede bl.a. på baggrund af venskab med kinesiske blødere. Han forlod organisationen for ikke at bringe arbejdet i fare, efter at han selv kom i søgelyset.

Kina har forbedret sikkerheden omkring blod og blodprodukter væsentligt siden midt-halvfemserne, og de overlevende hiv-smittede blødere siges at få moderne hiv-behandling.

Det er beklageligt, at Kinas magthavere fortsat anser "whistleblowing" for en landsskadelig aktivitet, når landet i øvrigt begynder at have kapacitet til at håndtere sine problemer.

Men det er også småpinligt, at vi i Danmark er blevet så selektive med at stille os bag menneskerettigheder og ytringsfrihed, når store handelsinteresser kommer i spil. For trods Sakharovprisen har Hu Jia ikke været et tema for det officielle Danmark i dialogen med Kina.

Terkel Andersen, formand for Danmarks Bløderforening