Positive portrætter: et liv med hiv

Lige nu og indtil d. 24. august kan du se udstillingen Positive Portrætter på Københavns Rådhus. Udstillingen består af en række portrætter af mennesker med hiv, heriblandt Palle, der har en blødersygdom. Sammen forsøger deltagerne at vise nutidens billede af et liv med hiv.

Palle Lykke Ravn er en af de blødere, der i 80’erne blev smittet med hiv gennem sin bløderbehandling.

I disse dage står et to meter højt portræt af ham udstillet på Københavns Rådhus. Sammen med 12 andre mennesker med hiv, har han sagt ja til at lade sig portrættere til udstillingen Positive Portrætter.

At have hiv er for nogle stadig et tabu og er for mange endnu forbundet med fordomme. Udstillingen er et forsøg på at male et nyt billede af nutidens liv med hiv. Palle håber med sin deltagelse i udstillingen at kunne vise, at man kan leve et normalt og godt liv, på trods af at man har hiv:

”Jeg var ni år, da jeg og 90 andre danske blødere blev smittet med hiv gennem vores livsvigtige blødermedicin – 23 af os overlevede til i dag. Der var mange hårde år, hvor døden var tæt på, men i dag har vi et liv næsten som alle andre. I dag er jeg 47 år, er gift og er far til tre drenge, noget der virkede som en uopnåelig drøm i mange år. Det er mit håb, at vi kan få smidt fordommene om hiv og aids i skraldespanden. De hører en anden tid til” fortæller Palle.

I hånden står Palle med et reagensglas med blod. Det skal symbolisere den donorblod, der i 90’erne blev brugt til at producere bløderbehandling. I 80’erne blev faktormedicin produceret af humanplasma fra mange forskellige bloddonere. Var der blot én af de donorers blod smittet med hiv, så ville smitten med meget stor sandsynlighed blive overført gennem den livsvigtige medicin. Foto: Anne Mette Christensen

Udstillingen er iværksat af AIDS-Fondet og malet af Mathilde Fenger. Lige nu er den udstillet på Københavns Rådhus i forbindelse med Copenhagen Pride 2023 og kan ses indtil d. 24. august.

Udgivet: 18. august 2023

AIDS-Fondet

Har du ikke mulighed for at besøge udstillingen, så kan du se alle portrætterne på AIDS-Fondets hjemmeside og læse historierne bag hvert billede.

Blødersagen

I 1980’erne blev 91 danske blødere smittet med hiv og 177 med hepatitis C af den blødermedicin, der blev produceret på blodplasma. Læs om den lange og omfattende retssag, der fulgte, her.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.