Premiere på danske Jesper Grands film om cykelstjernen Alex Dowsett

Alex Dowsett er professional cykelrytter – samtidig med det, har han hæmofili A i svær grad. Igennem flere år har den danske instruktør Jesper Grand fulgt Alex' cykelkarriere og hans familie på sidelinjen. Det er der kommet dokumentarfilmen "The Bumblebee" ud af, som vises d. 28. juni i Grand Teatret i København – lige inden Tour de France-feltet kommer til landet.

Brumbassen burde ikke kunne flyve, men det ved den ikke, så den gør det alligevel. En brumbasse det er lige nøjagtig det, cykelstjernen Alex Dowsett er.

Alex er professionel cykelrytter hos holdet Moviestar. Han kører med i nogle af verdens største cykelløb – og så har han en blødersygdom. Umiddelbart ikke to ting, der hører sammen. Men Alex har en drøm om at køre med blandt de allerbedste, koste hvad det vil.

Samtidig ser hans familie med fra sidelinjen. Hans mor ser til med bekymrede blikke – hvad nu hvis uheldet skulle være ude? Og hvordan kommer Alex’ fremtid til at se ud?

I hælene på en
Instruktøren bag filmen, Jesper Grand, har selv en blødersygdom og er stor cykel-entusiast.

Gennem flere år har han og resten af holdet bag ’The Bumblebee’ fulgt Alex Dowsett og hans drøm om at komme til Tour de France, vinde etapesejre og at slå timerekorden i banecykling. Samtidig får seerne et indblik i Alex' families opbakning og bekymringer fra sidelinjen.

Både blødere og forældre til børn med blødersygdom vil helt sikkert kunne genkende mange af Alex’ og familiens overvejelser og dilemmaer fra eget liv.

Se filmen d. 28. juni i Grand Teatret
’The Bumblebee’ vises i Grand Teatret d. 28. juni kl. 19. Filmen vil kun blive vist én gang til denne eksklusive forestilling – en perfekt opvarmning inden Tour de France gæster Hovedstaden og Danmark samme uge.

Filmen varer ca. 75 minutter og er engelsksproget med danske undertekster. Efter filmen vil der være Q&A med filmens instruktør Jesper Grand.

Overskuddet fra forestillingen går til Danmarks Bløderforening.

Du kan vælge imellem to billetpriser. En basisbillet til 70 kr. og en til 200 kr., hvis du vil støtte arrangementet med lidt ekstra.

Køb billetter her ›

Smugkig
Se traileren til "The Bumblebee’"her:

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.