Presseinvitation: Stor europæisk konference om behandling af blødersygdom

Sundhedsminister Magnus Heunicke åbner fredag d. 7. oktober kl. 8.30 EHC Conference 2022 i København. Pressen er velkommen til åbningen og under hele konferencens faglige program.

For bare få årtier siden, var den gennemsnitlige levetid for bløderpatienter omkring 18 år, og hospitalsindlæggelser i ugevis var hverdagskost. Livsudsigterne er heldigvis forandret markant. Udviklingen på behandlingsområdet for blødersygdomme har været vild – og der er mere på vej.

Behandling og livskvalitet
Mange af de nye behandlingsmuligheder, der er i pipeline, står til i fremtiden at kunne revolutionere blødernes liv og hverdag, da de ikke kræver behandling med intravenøse indsprøjtninger, som bløderne, både børn og voksne, ellers i årtier har måtte behandle sig selv med nærmest dagligt.

I fremtiden vil tidligere behandlingsformer kunne erstattes af eksempelvis genterapi, som netop er blevet godkendt til behandling af hæmofili A, eller behandlinger, der gives som subkutane indsprøjtninger. Samtidig arbejdes der på, at den moderne faktorbehandling, som de fleste bløderpatienter i dag behandles med, stadig bliver mere effektiv.

”Som patientforening hilser vi al udvikling velkommen, som kan forbedre livet for den enkelte patient, og den europæiske konference for blødersygdomme, der denne gang afholdes i København, vil med al tydeligelighed vise, at der sker ufatteligt meget på bløderbehandlingsområdet i øjeblikket. Det er vi naturligvis glade for, men vi ved også – bitre af erfaring fra Blødersagen, hvor 91 blødere blev smittet med hiv – at man ikke skal sælge skindet, før bjørnen er skudt. Bløderne ved om nogen, hvad ny medicin kan betyde – både af muligheder, men også af risici.”

- Formand for Danmarks Bløderforening, Jacob Bech Andersen

Konference i København d. 7.-9. oktober
Du kan blive klogere på de nye og kommende behandlingsmuligheder, når EHC Conference tager temperaturen på behandlingsbilledet inden for blødersygdom mm. anno 2022.

Konferencen åbnes fredag d. 7. oktober kl. 8.30 af den danske sundhedsminister Magnus Heunicke på Hotel Scandic Copenhagen ved søerne.

Pressen er velkommen til åbningen og under hele konferencens faglige program. Det kræver ikke tilmelding for journalister at deltage. Henvend dig ved ankomst hos EHC’s information desk og registrér dig som presse, for at få adgang til konferencen.

Yderligere information?
Læs mere om EHC Conference 2022 og dyk ned i programmet her >

Kontakt Karen Binger Holm, sekretariatsleder i Danmarks Bløderforening på mail kbh@bloderforeningen.dk eller tlf. +45 60 24 62 77

EHC Conference 2022

Bliv klogere på blødersygdom, behandlingsbilledet anno 2022, kvinder og blødersygdom, samspillet mellem læge og patient og sjældne blødersygdomme på EHC Conference 2022, der afholdes d. 7.-9. oktober på Scandic Copenhagen: Vester Søgade 6, 1601 København.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.