COVID-19 vaccination - update

Mens flere blødere i Østdanmark allerede har modtaget tilbud om vaccination, må mange blødere i Vestdanmark stadig vente. Det samme billede tegner sig også for andre patientgrupper.

Ligesom inden for flere andre diagnoseområder, har vi på bløderområdet oplevet store regionale forskelle på, hvem der blevet tilbudt vaccination mod COVID-19. De regionale forskelle skyldes blandt andet forskel i indstillingspraksis af patienter til vaccinationstilbud i gruppe 5. Mens mange af bløderpatienterne i Østdanmark allerede er blevet vaccineret, er det endnu kun de ældste blødere i Vest, der har fået tilbud om vaccinen. Jacob Bech Andersen, formand for Danmarks Bløderforening udtaler: ”Vi følger udviklingen og forsøger at få svar på, hvilke patientgrupper, der er indstillet til vaccination i gruppe 5. Samtidig har vi over for de relevante afdelinger rejst bekymring over de regionale forskelle, vi er vidne til”.

Ændring i vaccinationsplanen kan betyde længere ventetid
Nye udmeldinger fra sundhedsmyndighederne d. 17. marts har i midlertidig igen ændret retningslinjerne. Fremover udrulles vaccinationsprogrammet nemlig efter alder – og ikke efter sårbarhed. Det betyder, at flere patienter med kroniske sygdomme risikerer at måtte vente endnu længere tid på tilbud om vaccination mod COVID-19.

Læs mere om ændringerne i vaccinationsplanen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside her >>

Frustration blandt patienter og pårørende
Det er meget frustrerende for mange kroniske patienter, ikke mindst også for de bløderpatienter, som også kæmper med andre sygdomme som hiv eller hjerte-kar-sygdomme eller som får immundæmpende behandling.

”Det er lang tid ekstra – og det rammer altså ikke kun den enkelte patient, men også familien omkring, som har levet meget forsigtigt det seneste års tid” siger Klaus Lunding, formand for Danske Patienter, ”det her påvirker rigtig mange mennesker, som ikke kan tage del i genåbningen af samfundet”.

Fælles henvendelse til sundhedsmyndighederne
Sammen med Danske Handicaporganisationer (DH) har Danske Patienter henvendt sig til sundhedsministeren, sundhedsordførere, Danske Regioner og Sundhedsstyrelsen og peget på andre løsninger end at vaccinere efter alder.

DH og Danske Patienter anerkender, at myndighederne står over for en svær opgave, men fastholder at målet må være at gøre det rigtige af hensyn til borgerne - ikke det letteste af hensyn til administrationen.

Læs udtalelsen fra Danske Patienters formand Klaus Lunding her >>

Læs mere om DH og Danske Patienters fælles henvendelse her >>

Udgivet: 19. marts 2021

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.