Spørgeskema kan gøre det nemmere for mennesker med øget blødningstendens at få en diagnose

Forsknings- og Støttefonden har støttet forskningsprojektet med 13.000 kr.

Formålet med forskningsprojektet var at kortlægge danskernes blødningsproblemer eller fravær af samme for at kunne fastsætte grænsen mellem normal og unormal blødning i Danmark. Forskerne udsendte et spørgeskema (en dansk oversættelse af det patient-administrerede blødningsværktøj self-BAT) ud til danske bloddonorer og 33.800 tilfældigt udvalgte borgere. I skemaet blev både børn og voksne spurgt til hyppighed og varighed af næseblod, kraftig menstruationsblødning, hudblødning, blødning fra sår, m.m.

På baggrund af besvarelser fra 482 bloddonorer og 3.924 borgere har projektet kunne fastsatte grænsen mellem normal og unormal blødningstendens i den generelle danske befolkning. Fx er grænsen for unormal total self-BAT score i Danmark højere end den eksisterende grænse. Med den nye viden om, hvor meget danskere normalt bløder, bliver det nu nemmere at afgøre, hvem der oplever unormale blødninger og bør udredes for blødersygdom.

Forskningsprojektet er ledet af læge Rasmus Søgaard Hansen, Ph.d., Blodprøver og Biokemi, Odense Universitetshospital og resultaterne er publiceret i tidsskriftet Haemophila i marts 2023.

Læs mere om projektet og Rasmus Søgaard Hansens opsummering af resultaterne her >

Udgivet: 6. oktober 2023

Forsknings- og Støttefonden

Forsknings- og Støttefondens formål er at yde støtte til personer, der er ramt af blødersygdom samt til forskning og udbredelse af kendskab til blødersygdomme.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.