Terkel Andersen modtager stor europæisk hæder

Danmarks Bløderforenings tidligere formand Terkel Andersen er blevet tildelt en hæderspris ved the Black Pearl Awards. Terkel modtager the Lifetime Achievement Award for sin livslange kamp for sjældne borgeres sag.

The Black Pearl Awards er en prisuddeling, der hvert år uddeles af den europæiske paraplyorganisation for sjældne sygdomme: EURORDIS.  Ved en stor gallabegivenhed i Bruxelles d. 21. februar 2023 blev prisuddelingen afholdt for 12. gang, og her blev hædersprisen the Lifetime Achievement Award givet til Terkel Andersen.

Der skal fra Bløderforeningens side lyde et stort tillykke til Terkel Andersen!

”Terkel har ydet en enestående indsats for – ikke kun blødere – men alle mennesker med sjældne sygdomme både herhjemme og internationalt. Han fortjener i den grad at blive hyldet for sit store arbejde og engagement!” udtaler formanden for Danmarks Bløderforening, Jacob Bech Andersen.

Terkel Andersen hyldes for i store dele af sit liv at have kæmpet blødernes og andre mennesker med sjældne sygdommes sag.

I hans 32 år som formand for Danmarks Bløderforening har han om nogen været med til at skabe den forening, som Bløderforeningen er i dag. Blødersagen, projektet ’Bløderliv i Indien’ og det tætte samarbejde med Sjældne Diagnoser er kun et lille udpluk af de sager og initiativer Terkel har stået i spidsen for.

Også internationalt har Terkel sat et enormt aftryk, idet han blandt andet har været med til at stifte den europæiske paraplyorganisation for sjældne sygdomme EURORDIS. Her har han bestridt formandsposten i næsten 20 år.

I efteråret 2022 gav han stafetten videre og har nu titlen som Immediate Past President i EURORDIS.

Der skal endnu engang lyde et stort og velfortjent tillykke og tak for indsatsen til Terkel Andersen!

Udgivet: 22. februar 2023

The Black Pearl Awards

The Black Pearl Awards er EURORDIS' prisuddeling, der hvert år uddeles til mennesker, der har ydet et særligt stykke arbejde for mennesker med sjældne sygdomme.

Prisen har sit navn efter det unikke naturfænomen sorte perler. Sorte perler er uhyre sjældne og smukke og er derfor også meget eftertragtede.

Prisen uddeles hvert år i februar i anledningen af og som optakt til Sjældne-dagen, der hvert år markeres den sidste dag i februar. I år falder Sjældne-dagen d. 28. februar.

Nyhedsbrev

Vil du gerne modtage de seneste nyheder om blødersygdom og foreningens aktiviteter, så tilmeld dig foreningens nyhedsbrev. Nyhedsbrevet er et supplement til medlemsbladet BløderNyt.